Didactics and Methodology of Classical Ballet Technique 8
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107EDMC8 | ZK | 3 | 2ST | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student rozvíjí praktickou i teoretickou znalost metodiky klasického tance základní, střední a středně pokročilé etapy výuky (1. - 6. ročník). Budoucí taneční pedagog začíná pracovat v rámci technicky nejnáročnější etapy výuky, pomalu se začíná připravovat na výuku profesionálních tanečních umělců v oboru klasického tance. Je schopen vést samostatně hodinu klasického tance v rámci pokročilé etapy výuky.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Předmět nabízí systematický rozvoj všech doposud probíraných prvků na základě systému A. J. Vaganovové, zvláštní důraz je kladen na práci s dynamikou a energií pohybu, práce s napětím a uvolněním. Pohyb v klasickém tanci učí vnímat hlouběji než pouze jako techniku na základě určité formy.
Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci osnov 6. ročníku, které již musí být mnohem rozmanitější a technicky náročnější než v rámci střední etapy výuky. Nastává určitý „zlom“ ve výuce, která začíná směřovat k mistrovskému zvládnutí techniky klasického tance. I když stále platí výuka nových prvků v jednoduché formě, kombinace pomalu začínají dostávat profesionální charakter.
Hudební doprovod v 6. ročníku je již velmi rozmanitý ve srovnání se základní či střední etapou výuky. Tempo je výrazně rychlejší.
Smyslem procvičování a analyzování jednotlivých prvků, včetně vedení celé lekce, je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.
Důraz je kladen na individuální přístup ke každému studentovi.
Tematické okruhy:
Využití „Franklinovy metody“ a Taneční medicíny.
Rozbor, analýza a nácvik nových prvků allegro v rámci osnov 6. ročníku osmileté taneční výuky. Analýza pedagogické prezentace a vzájemná zpětná vazba, jak od pedagoga, tak od studentů.
- rozbor a analýza nových prvků allegra (orientační seznam):
allegro:
- brisé dessus-dessous, entrechat six, sissonne ouverte a fermé battu, grand assemblé battu i en tournant, gargouillade, sissonne simple, ouverte a tombé en tournant, tems-lié sauté en tournant, grand pas jeté a grand pas de chat, jeté passé, gabriole, peti jeté en tournant včetně battu, soubresaut s „proletem“ vpřed, grand fouetté sauté z kroku, různé druhy tour en l air
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.
Doporučená literatura:
GASTON, Marilyn: Ballet Pedagogy, Create Space Independent Publishing Platform, 2017.
GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006.
WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška z praktické a teoretické znalosti prvků a jejich metodického rozboru à la barre, au milieu a allegra v rámci osnov 6. ročníku osmileté taneční výuky.
Další požadavky:
-tvorba portfolia, plnění dílčích úkolů - reflexe, recenze, reporty
-docházka 80 %, aktivita ve výuce
-hospitace - studenti minimálně jedenkrát za semestr navštíví trénink KT v profesionálním taneční souboru (divadlo, company atd.) dále navštíví některou z profesionálních tanečních škol – konzervatoří, shlédnou pomocí YouTube tréninky KT světových profesionálních tanečních souborů
- studium literatury, vyhledávání zdrojů na YouTube, prezentace vlastní pedagogické praxe
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje