Didactics and Methodology for Folk Dance 7

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107EDMF7 Z 3 2ST anglicky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Po absolvování kurzu student

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Předmět se zaměřuje na metodickou přípravu výuky lidového tance pro 7. ročník a vytvoření modelové vyučovací lekce dle osnov tanečních konzervatoří, tanečních oborů ZUŠ a dalších tanečních a pohybových studií pro stupeň pokročilých tanečníků a žáků.

Cílem studia je rozvoj metodického myšlení, schopnost analyzovat pohyb, jeho správné provedení a metodická práce s nápravou chybného provedení.

Tematické okruhy:

Posluchači mají za úkol ve sbírkách vyhledávat složitější tance a jejich varianty. Tyto tance jsou následně spojovány do větších celků (posluchači se seznamují s tvorbou pásem).

  1. Zvyšování vytrvalosti žáků: Posluchači si ověří jakým způsobem je možné v lidovém tanci pracovat na vytrvalosti žáků. Taneční kombinace jsou tvořeny delší (na výdrž) a obtížnější (pro technický růst).
  2. Tvorba krokových variací například z těchto kroků: mazurpolka s předrazem a holubcem, polkové kroky ozdobené předrazem a holubcem, Skočná v různých spojeních s dalšími kroky a všech možnostech provedení. Použity jsou všechny další probrané kroky a jejich varianty.
  3. Improvizace v lidovém tanci: V původním lidovém prostředí byla improvizace nedílnou součástí taneční kultury. Posluchači se seznamují se způsobem zařazení improvizace nenásilnou formou do výuky lidových tanců. Způsoby jsou různé a další možnosti mohou posluchači vymyslet sami (obměna naučeného tance podle fantazie žáků, dotvoření určené části taneční kombinace, volná improvizace na znějící píseň). Improvizace v tancích s nepevnou vazbou na hudební doprovod je improvizace základem taneční struktury.
  4. Taneční repertoár: Další varianty Jihočeských koleček, Skočná v páru, Holubička, Kopaničářský čardáš, Ondraš Lašský ve čtveřici, vybrané tance ze Slovenských lidových tanců.
  5. Další obohacování tanců o nové motivy tak, aby byli žáci připraveni pro práci v profesionálním souboru. Posluchači si navzájem připravují vlastní varianty a spojení krokových motivů i celých tanců, které následně vzájemně konzultují.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

KOS, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově: Metodická příručka pro učitele tělesné výchovy na školách 1. a 2. cyklu. 3. vyd. Praha: SPN, 1983.

SEIDEL, Jan, ed., TREFIL, Václav, ed. a ŠPIČÁK, Josef, ed. Zahrajte mi do kola!: tance českého lidu. Vydání 1. Praha: L. Mazáč, 1945. 284 - [4] s.

VYCPÁLEK, Josef. České tance: 145 (s varianty 185) českých lidových tanců, které zejména na Rychnovsku, Choceradsku i Táborsku sebral a zevrubně (za účelem naučení). Praha: B. Kočí, 1921. 196 stran. Umělecké snahy; sv. 254.

Doporučená literatura:

BONUŠ, František. Dítě a tanec. I. V Českých Budějovicích: Krajské kulturní středisko, 1971..

BONUŠ, František. Dítě a tanec. II. V Českých Budějovicích: Krajské kulturní středisko, 1972.

BONUŠ, František. Lidové tance: (výbor lidových tanců z Čech, Moravy a Slezska). Strážnice: Ústav lidové kultury, 1996, ©1995. ISBN 80-238-0362-X.

BONUŠ, František. Tance, písně a hudba plzeňského kraje. Praha: SNKLHU, 1955.

JELÍNKOVÁ, Zdena, BONUŠ, František, ed. a JEŘÁBEK, Richard. Valašské lidové tance. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1954.

Jelínková, Zdena. Kola a chorovody. Praha: Ústř. dům lid. tvořivosti, 1960.

Krejčí, Pavel a Procházková, Jarmila. Písně, tance a lidé v Podkrkonoší. 1. vyd. Hradec Králové: Kruh, 1984.

Hodnoticí metody a kritéria

Příprava výuky lidového tance pro 7. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Příprava variací k tancům s pevnou i nepevnou vazbou na hudební doprovod - Čech , Moravy i Slezska. Zjednodušování variací a další úprava připravených variací pro různé tipy tanečních studií a tanečních konzervatoří.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů