Finanční řízení a fundraising v tanci 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107FRF1 | Z | 3 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Na konci semestru je student schopen připravit kvalitní žádost o grantovou podporu z oblasti pohybového umění. Rozumí problematice vícezdrojového financování, zvládá reflektovat podmínky donorů. Je schopen argumentovat jedinečnost záměru, formy i způsobu uvedení a doložit ji adekvátním rozpočtem.
Zvládá pracovat samostatně i v týmu. Dokáže se orientovat na současné taneční scéně, má vhled do aktuální grantové politiky veřejných zdrojů a jejich hodnotících kritérií. Zná klíčové aktivní soukromé dárce v oboru.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s problematikou rozpočtu, finančního řízení a vyúčtování projektu a se základy grantového i negrantového fundraisingu. Učí, jak zapojit ekonomické aspekty do strategického plánu organizace nebo příprav projektu, ukazuje možnosti financování projektů různé povahy ze zdrojů veřejných i soukromých. Zapojuje optiku udržitelnosti projektů a ekonomické efektivity a rentability. Rozšiřuje povědomí o možném a aktuálním čerpání tuzemských i mezinárodních dotací.
Tematické okruhy:
- Grantový fundraising
- nezávislé subjekty a jejich existence, financování
- rozdělení veřejných zdrojů
- rozdíl mezi obcemi, kraji, ministerstvy, nadacemi, EU
- seznámení s donory a příležitostmi pro oblast tance a pohybového umění
- taneční prostory, umělecké rezidence, možnosti pro taneční projekty
- harmonogram a časové plánování projektu
- popis projektu – koncepce, anotace projektu, harmonogram a formulář žádosti, personální zabezpečení
- kritéria hodnocení
- formulář rozpočtu, seznámení s oblastmi, rozdělení nákladů
- cena práce – tanečník, choreograf, režie, dramaturg, light designer apod.
- Negrantový fundraising
- dárci, partneři, jejich motivace, strategie, důvod, rozdělení vhodných typů soukromých dárců pro tanec
- sponzoři, klienti, předprodej
- tanec v kreativních průmyslech, showbusinessu, marketingu
- dobrovolníci, technická pomoc, programy EU jako Erasmus+ apod.
- tvorba choreografického portfolia, nabídky, prezentace, vizuálu
- crowdfunding – záměr, vize, odměny, platformy – cílení na taneční publikum
- Finanční řízení
- účetnictví, vedení evidence
- výpočet mezd, odvodů, daní
- druhy smluv, licence, právní aspekty
- dlouhodobá ekonomická strategie a udržitelnost tanečních souborů
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM, 2012. ISBN 978-80-87500-17-0.
BOUKAL, Petr. Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada, 2013. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4487-2.
DOSTÁL, Petr a Eva KISLINGEROVÁ. Ekonomika kultury: efektivní metody a nástroje podnikání v sektoru kultury. Praha: Oeconomica, 2012. Odborná kniha s vědeckou redakcí. ISBN 978-80-245-1886-2.
DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak: kapitoly k tématu realizace divadla. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53-X.
LEDVINOVÁ, Jana. Profesionální fundraising: jak se osvobodit od finanční závislosti. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013. 129 s. ISBN 978-80-7331-294-7.
SMOLÍKOVÁ, Marta, ed. Management umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008. ISBN 978-80-86863-24-5.
Doporučená literatura:
CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. Praha: Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
Crowdfunding Visegrad – Manual. [online]. [cit. 2015-03-14]. Dostupné z: http://www.aspeninstitute.cz/images_upload/files/crowdfunding_visegrad_manual_web.pdf
DEBNÁR, Viktor A., Tereza RAABOVÁ a Eva ŽÁKOVÁ. Podpora umění a kultury z Evropské unie. Praha: Divadelní ústav, 2006. ISBN 80-7008-191-0.
HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. 1. vyd. Praha: KANT – Karel Kerlický Akademie múzických umění v Praze, 2009. 301 s.:. ISBN 978-80-7437-008-3.
HOLANOVÁ, Barbora. Rešerše grantových systémů v evropských městech. Praha: IPR, 2017.
JOHNOVÁ, Radka a Jitka ČERNÁ. Arts marketing: marketing umění a kulturního dědictví. Praha: Oeconomica, 2007. ISBN 978-80-245-1276-1.
MACKENZIE, Ian. Management and Marketing. LTP, 1997. ISBN 978-1899396801.
MATARASSO, François a Charles LANDRY. Hledání rovnováhy: 21 strategických dilemat v kulturní politice. Přeložila Michaela ŠEBESTOVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2015. Kultura & arts management. ISBN 978-80-7485-047-9.
SEDMIHRADSKÁ, Lucie. Financování kultury a Praha (1. + 2. díl). Praha: IPR, 2017. ISBN 978-80-87931-68-4.
SIMEK, Stepan. Financing of Czech Theatre/Financování českého divadla. Praha: Divadelní ústav, 2005.
THROSBY, Davis. Economics and culture. Cambridge, New York: Cambridge university press, 2003. ISBN 0521586399.
VÍTEK, Svetozar. Organizace divadla: struktura, funkce a řízení divadelního provozu. 2. vyd. Praha: Divadelní ústav, 1981. Studijní materiály.
VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění: Arts management. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-402-4.
Další zdroje:
Koncepce kulturní politiky hl. m. Prahy
Státní kulturní politika MK ČR
webové stránky MK ČR – podpora profesionálního umění
webové stránky Hlavního města Prahy – městské granty
webové stránky MZV ČR + MF ČR – podpora projektů
- Relevantní Nařízení EU a legislativa ČR ve vztahu k financování kultury
webové stránky Kreativní Evropy
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita v hodinách, seminární práce – grantová žádost (2NS)
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje