Hlasová výchova 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107HLV1 | Z | 2 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student si osvojí přístup ke vnímání hlasu jako nezbytné součástí své osobnosti, jako důležitého komunikačního nástroje. Získá teoretické znalosti o dechovém a hlasovém ústrojí, pochopí principy tvoření hlasu, základy mluvní techniky si osvojí prakticky a soustavným tréninkem v seminářích i v bezkontaktní samostatné přípravě rozvine schopnost tvořit zvučný, vědomě modulovaný hlas a jeho projev je i artikulačně přesný. Pozná, jak zapůsobit na posluchače sympaticky, fundovaně a spolehlivě i v zátěžových situacích (tréma, neakustický či velký prostor apod.).
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Hlavním cílem předmětu je formovat techniku mluvy budoucího pedagoga tance. V úvodu se klade mimořádný důraz na psychofyzické naladění adepta a na techniku vědomě řízeného ekonomického způsobu dýchání. Odbouráváme nevýhodné dechové a hlasové návyky, seznamujeme se s mozkovou, vzruchovou a nervosvalovou činností v procesu dorozumívání.
Lekce probíhají v malých skupinkách studentů. Poznanou techniku se studenti snaží vědomě užít ve vybraných etudách. Praktický trénink je doprovázen teoretickým výkladem spíš výjimečně, většinou jde o stručné návodné pokyny ze strany pedagoga nebo vzájemnou diskusi učitele a studenta. Všechna zadaná cvičení studenti posléze provádějí v různých okolnostech, s pohybem a rekvizitou. Vědomá aplikace techniky v praxi zatím ještě není plně proveditelná.
Tematické okruhy:
1)Nácvik svalového uvolnění a soustředění je spojen s prvky jogínského cvičení, v další fázi pak s prvky tanečními a hereckými.
2)Dechová cvičení vedeme tak, aby si studenti zvládli osvojit alespoň průměrně techniku vědomého vedení dechu.
3)Hlasová cvičení zařadíme teprve, až studenti alespoň průměrně zvládnou techniku vědomého vedení dechu. Do konce zimního semestru předpokládáme plné znění „masky“ ve střední poloze, správné tvoření samohlásek i souhlásek.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
MAKOVIČKOVÁ, Hana, ŠPAČKOVÁ, Alena, SYCHRA, Filip. Rozpravy 2007, Praha VOŠH, Na Thalia o.p.s. 2007.
MAKOVIČKOVÁ, Hana. Rozpravy o mluvení II, 1995, Praha VOŠH.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 75 %, aktivita v hodinách
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje