Hudba pro tanec 20. a 21. století 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107HXX2 | ZK | 2 | 2PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi soudobé hudby, získá dovednost chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance.
Student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.
Forma studia
přednášky
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Obsahem předmětu Hudba pro tanec 20. a 21. století 2 je poskytnout základní informaci z oblasti vývoje hudby 20. a 21. století, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích soudobé hudby, základní orientaci v experimentálních hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.
Témata přednášek postihují vývoj moderní hudby ve světě a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu jsou osobnosti světového významu v období 20. a 21. století, které významným způsobem zasáhly do vývoje kultury a současného umění, anebo které úžeji spolupracovaly s osobnostmi z oblasti tance. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.
Tematické okruhy:
- Hudba Východu a Západu
−politická a kulturní situace po 2. světové válce
−důvody a podoba rozdílného vývoje hudby na obou stranách železné opony
−A. Ždanov a jeho definice „správného uměleckého směřování a podoby umělecké tvorby“
−dosah politických represí a omezení tvorby významných autorů bývalého „východního bloku“ (D. Šostakovič)
−situace v Československu (J. Hanuš, M. Kabeláč, K. Slavický ad.)
- Hudba experimentu a alternativy
−J. Cage a M. Cunningham – aleatorika jako cesta
−M. Kagel, B. A. Zimmermann, L. Berio, I. Xenakis ad.
−nové pojetí hudebního času a tektoniky – minimalismus, serialita
−pojem nové zvukovosti, sonická hudba
−hudba jako prostředek nového mimohudebního sdělení
−vzájemná inspirace hudby a tance
- Hudba elektronická, elektroakustická, hudba s alternatnivní zvukovou podstatou
−poválečný vývoj této hudby (od Darmstadtu k soudobé tvorbě), hlavní principy této tvorby
−komparace hudby „východní a západní“
−situace elektronické hudby dnes
−elektronická hudba a tanec
- Současná hudba bývalého „Východu“
−estetická východiska a principy této hudby
−polystylovost, duchovní východiska a význam hudby
−Alfred Schnittke, A. Pärt
−W. Lutoslawski, K. Penderecki, H. Gorecki
−G. Ligeti ad.
- Reflexe o situaci současné hudby v Čechách (a na Slovensku)
−současná centra nové tvorby, komparace se světovými trendy
−možnosti tvorby a produkce nové tvorby
−vliv multimediálního přístupu ke spojení hudby a tance
−starší generace soudobých tvůrců (P. Eben, I. Hurník, ad.)
−mladší generace (soudobí tvůrci – od M. Kopelenta k L. Mrkvičkovi ad.)
Doporučená nebo povinná literatura
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná literatura:
HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby V. a VI. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.
Doporučená literatura:
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. Století. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-069-2.
Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.
Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.cz/amu
Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test: úspěšnost min. 70 %
Další požadavky: Docházka min. 80 %, doklad o návštěvě hudebního představení
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje