Didaktika a metodika KT 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KMKT1 Z 4 20SS česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Václav JANEČEK, Mahulena KŘENKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Výsledkem učení je praktická i teoretická znalost metodiky základních prvků techniky klasického tance (1. ročník).

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Korekvizita: Pedagogický seminář klasického tance

Obsah kurzu

Předmět obsahuje detailní rozbor prvků techniky klasického tance základní etapy výuky - 2. a 3. ročníku podle osnov osmileté Taneční konzervatoře.

Předmět je úzce propojen s Pedagogickým seminářem KT.

Východiskem k výuce je ucelený a osvědčený systém A. Vaganovové, který systematicky rozvíjí výuku prvků klasického tance od té nejjednodušší formy až k mistrovskému zvládnutí techniky klasického tance.

Souběžně je kladen důraz na hledání nových cest a možností ve výuce klasického tance, stejně tak na znalost fungování těla, navazování na poznatky a znalosti z předmětu taneční medicína a kineziologie.

Cílem je rozvoj metodického myšlení, pochopení a porozumění principům techniky klasického tance, dovednost logicky řadit a kombinovat prvky dané etapy výuky, následně vytvářet odpovídající enchaînements. Smyslem procvičování a analyzování jednotlivých prvků je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.

Tematické okruhy - rozbor a analýza nových prvků à la barre a au milieu

à la barre:

výuka základních prvků a póz v postavení épaulement a na relevé, demi a grand rond de jambe na 45°, a 90°,, double rond de jambe en l´air, flic flac bez točení, pas coupé, pas tombé na místě, temps relevé na 45°,, battement jeté passé na 45°,, obraty k tyči a od tyče, pirouettes z V. a II. pozice

au millieu:

postupné přenášení výuky všech základních prvků a póz od tyče na volnost v postavení épaulement, všechny druhy pas de bourré bez točení (simple, ballotté, dessus-dessous), základní formy port de bras, pirouettes ze V., IV. a II. pozice, pas de basque, pas balancé

Výsledkem učení je praktická i teoretická znalost metodiky základních prvků techniky klasického tance (1. ročník).

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.

BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.

TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.

VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.

Doporučená literatura:

GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.

JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993.

KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.

KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.

SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.

WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.

E-learning: https://www.moodle.amu.cz

YOUTUBE – odkazy k daným tématům

Bakalářské a magisterské diplomové práce

Hodnoticí metody a kritéria

obhajoba seminární práce (rozsah cca 5 NS)

aktivity mimo kontaktní výuku – studium literatury, hospitace včetně písemných reflexí, vyhledávání zdrojů na YouTube, prezentace vlastní pedagogické praxe.

Další požadavky: Docházka 100%, aktivita ve výuce

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně,

20 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky:

Nastudování vybrané literatury patří k základním úkolům samostudia, studentům budou zadávána určená témata k prostudování na základě různých zdrojů. V rámci kontaktní výuky budou studenti analyzovat, srovnávat a aplikovat ve výuce získané vědomosti, které podrobí vlastnímu kritickému myšlení.

Témata budou vybírána v návaznosti na probíranou látku v metodice klasického tance probírané etapy výuky.

Příklady témat:

K dalšímu získávání informací budou používány internetové zdroje, především YouTube, kdy studenti opět k daným tématům budou vyhledávat patřičné odkazy (minimálně čtyři k jednomu tématu), které si vzájemně budou předávat a získané informace a poznatky aplikují v rámci kontaktní praktické výuky.

Studenti minimálně dvakrát za semestr navštíví některou z profesionálních tanečních škol – konzervatoří a některou školu – studio zabývající se výukou klasického tance pro amatéry a zpracují písemnou reflexi z navštívené lekce v rozsahu minimálně tří stránek A4. Konkrétní místo a pedagog-lektor bude určen během konzultací na kontaktní výuce, ve výběru bude přihlíženo na fakt, aby návštěva školních zařízení byla pro studenty co nejschůdnější.

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů