Didaktika a metodika KT 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KMKT4 | ZK | 4 | 28SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledek učení: Je požadována praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance základní etapy výuky (4. - 5. ročník).
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Pedagogický seminář KT
Obsah kurzu
Předmět obsahuje detailní rozbor prvků techniky klasického tance střední etapy výuky - 4. a 5. ročníku podle osnov osmileté Taneční konzervatoře.
Předmět je úzce propojen s Pedagogickým seminářem KT.
Východiskem k výuce je ucelený a osvědčený systém A. Vaganovové, který systematicky rozvíjí výuku prvků klasického tance od té nejjednodušší formy až k mistrovskému zvládnutí techniky KT.
Vedle toho je kladen důraz na hledání nových cest a možností ve výuce KT, stejně tak na znalost fungování těla, navazování na poznatky a znalosti z předmětu Taneční medicína a Kineziologie.
Cílem je rozvoj metodického myšlení, pochopení a porozumění principům techniky klasického tance, dovednost logicky řadit a kombinovat prvky dané etapy výuky, následně vytvářet odpovídající enchaînements.
Smyslem navazujícího procvičování na předchozí ročník a analyzování jednotlivých prvků je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.
Tematické okruhy - rozbor nových prvků allegra – především „střední“ skoky, začátek výuky „velkých“ skoků. Základní prvky techniky sur le pointes (orientační seznam):
allegro:
- všechny základní skoky se obohacují o battu: échappé, assemblé, petit jeté, ballonné, entrechat: royal, quatre, trois, cinque, základní brisé vpřed a vzad, petit i grand assemblé s postupem z místa, grand sissonne ouverte na místě i s postupem, grand sissonne fermé, fondu, grand sissonne tombé, grand temps lié sauté, petit i grand emboité, pas ballotté, pas failli, pas jeté fermé, pas jeté fondu, rond de jambe en l´air sauté- simple i double, pas chassée, skoky prováděné en tournant: échappé, changement - tour en l´air, sissonne simple i ouverte, petit jeté, pas emboité, grand pas jeté do různých póz
sur les pointes:
- relevé, échappé, sissonne simple, sissonne ouverte, soutenu, pas glissade, petit pas jeté, všechny druhy pas de bourré, grand sissonne ouverte, pas jeté do velkých póz, pas ballonné, rond de jambe en l´ air
Výsledek učení: Je požadována praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance základní etapy výuky (4. - 5. ročník).
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.
Doporučená literatura:
JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.
WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.
WARREN, Gretchen Ward. The Art of Teaching Ballet. Florida: University Press of Florida, 1996. ISBN 978-0813017112.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška z praktické i teoretické znalosti metodiky klasického tance základní etapy výuky (1. - 3. ročník).
aktivity mimo kontaktní výuku – studium literatury, hospitace včetně písemných reflexí, vyhledávání zdrojů na YouTube, prezentace vlastní pedagogické praxe.
Další požadavky: Docházka 100%, aktivita ve výuce
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 72 hodin distančně,
28 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem, videohovory
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky:
- Příprava seminární práce (rozsah min. 5 NS)
- Studium literatury:
Nastudování vybrané literatury patří k základním úkolům samostudia, studentům budou zadávána určená témata k prostudování na základě různých zdrojů. V rámci kontaktní výuky budou studenti analyzovat, srovnávat a aplikovat ve výuce získané vědomosti, které podrobí vlastnímu kritickému myšlení.
Témata budou vybírána v návaznosti na probíranou látku v metodice klasického tance probírané etapy výuky.
Příklady témat:
- druhy a dráhy pohybu
- pokročilý alignment
- procítěné a vědomé vnímání pohybu, vlastní prožitek a vnímání pohybu „vnitřním“ pohledem
- Internetové zdroje:
K dalšímu získávání informací budou používány internetové zdroje, především YouTube, kdy studenti opět k daným tématům budou vyhledávat patřičné odkazy (minimálně čtyři k jednomu tématu), které si vzájemně budou předávat a získané informace a poznatky aplikují v rámci kontaktní praktické výuky.
- Hospitace:
Studenti minimálně dvakrát za semestr navštíví některou z profesionálních tanečních škol – konzervatoří a některou školu – studio zabývající se výukou klasického tance pro amatéry a zpracují písemnou reflexi z navštívené lekce v rozsahu minimálně tří stránek A4. Konkrétní místo a pedagog-lektor bude určen během konzultací na kontaktní výuce, ve výběru bude přihlíženo na fakt, aby návštěva školních zařízení byla pro studenty co nejschůdnější.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)