Didaktika a metodika KT 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KMKT4 ZK 4 28SS česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Výsledek učení: Je požadována praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance základní etapy výuky (4. - 5. ročník).

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Korekvizita: Pedagogický seminář KT

Obsah kurzu

Předmět obsahuje detailní rozbor prvků techniky klasického tance střední etapy výuky - 4. a 5. ročníku podle osnov osmileté Taneční konzervatoře.

Předmět je úzce propojen s Pedagogickým seminářem KT.

Východiskem k výuce je ucelený a osvědčený systém A. Vaganovové, který systematicky rozvíjí výuku prvků klasického tance od té nejjednodušší formy až k mistrovskému zvládnutí techniky KT.

Vedle toho je kladen důraz na hledání nových cest a možností ve výuce KT, stejně tak na znalost fungování těla, navazování na poznatky a znalosti z předmětu Taneční medicína a Kineziologie.

Cílem je rozvoj metodického myšlení, pochopení a porozumění principům techniky klasického tance, dovednost logicky řadit a kombinovat prvky dané etapy výuky, následně vytvářet odpovídající enchaînements.

Smyslem navazujícího procvičování na předchozí ročník a analyzování jednotlivých prvků je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.

Tematické okruhy - rozbor nových prvků allegra – především „střední“ skoky, začátek výuky „velkých“ skoků. Základní prvky techniky sur le pointes (orientační seznam):

allegro:

sur les pointes:

Výsledek učení: Je požadována praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance základní etapy výuky (4. - 5. ročník).

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.

BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.

TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.

VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.

Doporučená literatura:

JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993.

KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.

KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.

SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.

WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.

WARREN, Gretchen Ward. The Art of Teaching Ballet. Florida: University Press of Florida, 1996. ISBN 978-0813017112.

E-learning: https://www.moodle.amu.cz

YOU TUBE – odkazy k daným tématům

Bakalářské a magisterské diplomové práce

Hodnoticí metody a kritéria

Ústní zkouška z praktické i teoretické znalosti metodiky klasického tance základní etapy výuky (1. - 3. ročník).

aktivity mimo kontaktní výuku – studium literatury, hospitace včetně písemných reflexí, vyhledávání zdrojů na YouTube, prezentace vlastní pedagogické praxe.

Další požadavky: Docházka 100%, aktivita ve výuce

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 72 hodin distančně,

28 hodin prezenčně za semestr.

Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky:

Nastudování vybrané literatury patří k základním úkolům samostudia, studentům budou zadávána určená témata k prostudování na základě různých zdrojů. V rámci kontaktní výuky budou studenti analyzovat, srovnávat a aplikovat ve výuce získané vědomosti, které podrobí vlastnímu kritickému myšlení.

Témata budou vybírána v návaznosti na probíranou látku v metodice klasického tance probírané etapy výuky.

Příklady témat:

K dalšímu získávání informací budou používány internetové zdroje, především YouTube, kdy studenti opět k daným tématům budou vyhledávat patřičné odkazy (minimálně čtyři k jednomu tématu), které si vzájemně budou předávat a získané informace a poznatky aplikují v rámci kontaktní praktické výuky.

Studenti minimálně dvakrát za semestr navštíví některou z profesionálních tanečních škol – konzervatoří a některou školu – studio zabývající se výukou klasického tance pro amatéry a zpracují písemnou reflexi z navštívené lekce v rozsahu minimálně tří stránek A4. Konkrétní místo a pedagog-lektor bude určen během konzultací na kontaktní výuce, ve výběru bude přihlíženo na fakt, aby návštěva školních zařízení byla pro studenty co nejschůdnější.

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů