Didaktika a metodika LT 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KMLT1 | Z | 4 | 20SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Eva VLČKOVÁ, Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení: Po absolvování kurzu student
-chápe dobře rozdílnost etnografických oblastí, připraví si technické cvičení pro některou oblast Čech
-samostatně dokáže modifikovat tance, rozšířit varianty o komplikovanější pohybový rejstřík
-volí správný postup výuky a posloupnost zadávání
-umí vysvětlit práci chodidla a její rozdílnosti pro jednotlivé oblasti
-má přehled ve výukových metodách, kterými dovede žáky k pohybovému rozlišování etnografických oblastí
-dokáže správně strukturovat taneční lekci, ovládá strukturované zadávání vazeb i tanců
-dokáže analyzovat zadání a připravit si vlastní postup, kterým dosáhne kýženého výsledku
-dokáže analyzovat práci jednak svou, tak i ostatních studentů, kterou je schopen odborně ohodnotit, poukázat na nedostatky, vidět chyby i vyzdvihnout klady
-na základě získaných komplexních znalostí je schopen vystavět lekci pro různé věkové kategorie, dokáže zaujmout různé skupiny věkových i výkonnostních kategorií
-je schopen sepsat vlastní text hodnotící práci vybraného lidového souboru
-je schopen vytvořit trénink pro profesionální tanečníky
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Pedagogický seminář LT
Prerekvizity – Lidový tanec
Obsah kurzu
Předmět obsahuje detailní rozbor tanečních kroků stěžejních folklórních oblastí – způsob a posloupnost výuky daných kroků, jejich varianty a kombinace. Posloupnost výuky tanečních kroků, krokových variací pro jednotlivé etapy výuky lidového tance na odborných školách. Způsob práce s folklórním tanečním materiálem a tvorba exercicie pro různé folklórní oblasti, přístup k výuce lidových tanců tak, aby byla vytvořena tvůrčí atmosféra.
Cílem studia je rozvoj metodického myšlení, schopnost analyzovat prvky folklórních oblastí, pochopení jejich možných kombinací, osvojení postupu výuky tanečních kroků a tanců, osvojení postupu výuky a samostatného vedení hodiny LT. Při studiu se prohlubuje odborné chápání souvislostí v lidovém tanci, jeho etnografické zařazení, a to i v rámci rodinné a výroční obřadnosti.
Předmět je úzce spojen s Pedagogickým seminářem LT a připravuje technicky i teoreticky pro zvládnutí lidového tance a orientace v etnografických oblastech. Předmět je čtyřsemestrální.
Ve dvou ročnících studia si student postupně osvojí a prohloubí znalosti všech základních prvků, variací a tanců různých oblastí Čech, Moravy a Slezska:
Tématem prvního semestru Didaktiky a metodiky LT jsou:
Základní kroky lidového tance Čech na místě, v postupu z místa, v otáčení a v provedení v páru. Jednoduchá partnerská práce v lidovém tanci pro párový tanec. Tance s pevnou vazbou na hudební doprovod a tance s volnou vazbou na hudební doprovod. Dětské taneční hry a tance pro děti. Osvojení si možných vazeb tanečních kroků, jejich logické spojování a způsob ověřování získané dovednosti u studentů.
Základní kroky - podřepy, dřepy, dvojité pérování, „kolíbka“, malé suny, malé švihy, přenášení váhy z nohy na nohu, Trojhran, dvojpolka (pata-špička), krok zkřižný zakládaný (kročně i skočně)
Studenty seznamujeme jak se základními tanečními kroky, tak i s jejich možnými varianty, se způsobem a pravidly kombinování kroků do vazeb. Postupně si studenti osvojí rozdílnost provedení jednotlivých tanečních kroků různých folklórních oblastí Čech, Moravy a Slezska. Studenti vytváří různé tipy lekcí s rozdílným zaměřením, jak pro dětské lidové soubory, umělecké školy, tak i pro amatérské či profesionální taneční soubory.
Výsledky učení: Po absolvování kurzu student
-chápe dobře rozdílnost etnografických oblastí, připraví si technické cvičení pro některou oblast Čech
-samostatně dokáže modifikovat tance, rozšířit varianty o komplikovanější pohybový rejstřík
-volí správný postup výuky a posloupnost zadávání
-umí vysvětlit práci chodidla a její rozdílnosti pro jednotlivé oblasti
-má přehled ve výukových metodách, kterými dovede žáky k pohybovému rozlišování etnografických oblastí
-dokáže správně strukturovat taneční lekci, ovládá strukturované zadávání vazeb i tanců
-dokáže analyzovat zadání a připravit si vlastní postup, kterým dosáhne kýženého výsledku
-dokáže analyzovat práci jednak svou, tak i ostatních studentů, kterou je schopen odborně ohodnotit, poukázat na nedostatky, vidět chyby i vyzdvihnout klady
-na základě získaných komplexních znalostí je schopen vystavět lekci pro různé věkové kategorie, dokáže zaujmout různé skupiny věkových i výkonnostních kategorií
-je schopen sepsat vlastní text hodnotící práci vybraného lidového souboru
-je schopen vytvořit trénink pro profesionální tanečníky
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BARTOŠ, František. Naše děti: jejich život v rodině, mezi sebou a v obci, jejich poesie, zábavy, hry i společné práce. Vyd. 3. Praha: Vyšehrad, 1949. 352 s. Živý odkaz domova: knihovna českých klasiků.
BONUŠ, František. Lidové tance: (výbor lidových tanců z Čech, Moravy a Slezska). Strážnice: Ústav lidové kultury, 1996, ©1995. 191 s. ISBN 80-238-0362-X.
BONUŠ, František. Lidový tanec, jeho teorie a metodika .: akad. múzic. umění v Praze, Fak. hudební č.1. I. Praha: St. pedag. nakl., 1986. 221 s.
BONUŠ, František. Úvod do studia hudební a taneční folkloristiky: Určeno pro dálkově stud. na p[edagog.] i[nstitutech]. 1. vyd. Praha: SPN, 1964. 168 s. Učební texty vysokých škol / Universita Karlova v Praze. Ústav pro dálkové studium učitelů.
DRDÁCKÝ, František. Lidové tance. České lidové tance a taneční pásma v úpravě pro tělovýchovné hnutí, školy a zájmovou uměleckou činnost. 1. vyd. Praha: Olympia, 1983. 220 s. Sbírka příruček pro cvičitele.
ERBEN, Karel Jaromír. Prostonárodní české písně a říkadla. Nové vyd. Praha: Alois Hynek, [1886?]. 512 s., 176 s not ; 24 cm.
JANÁČEK, Leoš, ed. Národní tance na Moravě [hudebnina]. 2. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953. 44 s., [1] s. obr. příl.
JELÍNKOVÁ, Zdena, ed. Dětské hry a říkadla z Horňácka sebrala a popsala Zdenka Jelínková. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1954. 183, [1] s.
JELÍNKOVÁ, Zdena. Kola a chorovody. Praha: Ústřední dům lidové tvořivosti, 1960. 17 s.
JEŘÁBEK, Richard, ed. Lidová kultura: národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. 1. svazek, Biografická část. Vydání první. Praha: Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze a Ústav evropské etnologie Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně v nakl. Mladá fronta, 2007. 284 stran. ISBN 978-80-204-1711-4.
MIŠUREC, Zdeněk, KOS, Bohumil a BONUŠ, František. Zbojnické písně a tance: instruktážní brožura pro pěvecké a taneční soubory. Praha: Naše vojsko, 1951. 127 s. Armádní soutěž tvořivosti; sv. 4.
KOS, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově: Metodická příručka pro učitele tělesné výchovy na školách 1. a 2. cyklu. 3. vyd. Praha: SPN, 1983. 260 s. Edice met. příruček / SPN.
KREJČÍ, Pavel a PROCHÁZKOVÁ, Jarmila. Písně, tance a lidé v Podkrkonoší. 1. vyd. Hradec Králové: Kruh, 1984. 254 s., [24] s. obr. příl. Kraj.
NERUDA, Jan. České národní tance. Praha: Nová osvěta, 1946. 17 s.
ORLOV, S. P. Hry a písně dětí slovanských: rozbor po stránce námětové, literární a hudební, klasifikace a praktická sbírka 500 dětských písní a her všech národů slovanských. Překlad František Táborský. Praha: Československá Obec Sokolská, 1928. 458 stran.
PLICKA, Karel. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách. Jaro. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2010. 380 s. ISBN 978-80-204-2209-5.
PLICKA, Karel, ed. a VOLF, František, ed. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách. Léto. 3. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011. 423 s. ISBN 978-80-204-2254-5.
PLICKA, Karel, ed. a VOLF, František, ed. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách. Podzim. 3. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011. 426 s. ISBN 978-80-204-2283-5.
PLICKA, Karel, ed. a VOLF, František, ed. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách. Zima. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2010. 427 s. ISBN 978-80-204-2284-2.
PODEŠVOVÁ, Hana. Lidové tance na Opavsku. Sešit 1. 1. vydání. Opava: Okresní kulturní středisko, 1979. 67 stran.
REJŠEK, Radomil, ed. Zatancujme si!: Výběr lidových tanců z Čech a Moravy. Praha: Ústř. kult. dům železničářů, 1981. 141 s.
SEIDEL, Jan, ed., TREFIL, Václav, ed. a ŠPIČÁK, Josef, ed. Zahrajte mi do kola!: tance českého lidu. Vydání 1. V Praze: L. Mazáč, 1945. 284 - [4] s.
BONUŠ, František. Tance, písně a hudba plzeňského kraje. Praha: SNKLHU, 1955. 213 s., 32 s., 31 s.
SOCHA, Vincenc, ed. Lidové tance na Lašsku. Část I [hudebnina]. 1. vyd. Lhotka, p. Metylovice: V. Socha, 1948. 38 s. VYCPÁLEK, Josef. České tance: 145 (s varianty 185) českých lidových tanců, které zejména na Rychnovsku, Choceradsku i Táborsku sebral a zevrubně (za účelem naučení). Praha: B. Kočí, 1921. 196 stran. Umělecké snahy; sv. 254.
ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo: dějiny tance v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku od nejstarší doby až do konce 19. století se zvl. zřetelem k dějinám tance vůbec. 2. vyd., v SNKLHU 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960. 439 s.
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310
Hodnoticí metody a kritéria
Vypracování seminární práce, která se váže k přípravě vyučované lekce, písemná příprava kratších cvičení, předvedení vlastních variací obsahujících probranou látku s didaktickou vazbou na jejich výuku.
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně,
20 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem, videohovory
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování vybrané literatury k daným tématům
-vyhledávání informací v internetových zdrojích
-evaluace výukových systémů na základě hospitací na uměleckých školách
-návštěvy alespoň jednoho folklórního festivalu s odevzdáním písemné reflexe
-přípravy pohybové průpravy k jednoduchému tanci z Čech, který následně student naučí
- přípravy metodického postupu výuky jednoduchých tanečních kroků
Student během distanční formy studia
-v literatuře vyhledá vhodné tance pro první stupeň výuky LT
-vyhledá v literatuře jednoduché „mateníky“
-vyhledá a připraví si variaci pro některou z oblastí Čech
Na základě získaných znalostí studenti vytvářejí taneční variace pro počáteční výuku lidových tanců, dále pak jejich oblastní varianty, které vzájemně zadávají, hodnotí a analyzují.
Nedílnou součástí výuky je vyhledání a příprava vhodného notového materiálu a spolupráce s korepetitorem, zejména při práci s materiálem určité folklórní oblasti je vyžadován pečlivý přístup.
Tematické okruhy pro samostatnou činnost studenta:
1)Výuka nejjednodušších tanečních kroků lidového tance v postupu z místa
2)Taneční kroky 2/4 metra, chůze, cval, přeměnný krok, poskočný a dvojposkočný krok
3)Taneční kroky 3/4 metra, mazurka, sousedská, trojdup
4)Taneční kroky na místě, řezanka, pato-špičkové kroky, holubce
5)Probrané taneční kroky v provedení v natáčení a otáčení, výuka principu otáčení v lidovém tanci
6)Práce v páru, jednoduché taneční variace lidových tanců Čech
7)Tance typu „Furiant“, dvojtance , tance typu „Do kolečka“
8)Příprava pro tance s proměnlivým taktem „mateník“
9)Výuka práce s rytmem a koordinací v lidovém tanci
10)Jednoduché lidové tance Čech
Na základě hospitací na tanečních konzervatořích, ZUŠ a návštěvě folklórních festivalů vznikají debaty, při kterých si studenti vzájemně sdělují své poznatky, které rozšiřují jejich odborný vhled nezbytný pro jejich budoucí pedagogickou praxi.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
26.09.2021 | 11:15–12:45 | Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ Eva VLČKOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
26.09.2021 | 13:30–15:00 | Eva VLČKOVÁ Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
31.10.2021 | 11:15–12:45 | Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ Eva VLČKOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
31.10.2021 | 13:30–15:00 | Eva VLČKOVÁ Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
28.11.2021 | 11:15–12:45 | Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ Eva VLČKOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
28.11.2021 | 13:30–15:00 | Eva VLČKOVÁ Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
19.12.2021 | 11:15–12:45 | Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ Eva VLČKOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
19.12.2021 | 13:30–15:00 | Eva VLČKOVÁ Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
30.01.2022 | 11:15–12:45 | Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ Eva VLČKOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 | ||
30.01.2022 | 13:30–15:00 | Eva VLČKOVÁ Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ |
bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět hlavní)