Tanec s partnerem KT 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KPKT1 Z 2 10CS česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Výsledkem učení jsou:

-orientace v teorii a praxi plynulé a komplementární spolupráce partnerů na scéně

-znalost postupů chápání a zpracování vlastních učebních postupů v praktické výuce

-přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností v umění, zpravidla ve vrcholných scénách klasického baletního repertoáru a v neoklasické stylizaci

-schopnost aplikovat v prezentaci partnerské taneční techniky svojí pedagogickou, pozorovací, analytickou a uměleckou působnost

-schopnost samostatně rozvíjet svoje kreativní myšlení na patřičných tanečních vazbách

-umění vysvětlit a popsat svůj pedagogický přístup nebo umělecký záměr příkladného enchaȋnement po stránce koncepční

-dokázat svou práci veřejně prezentovat

-mít schopnosti k dokumentaci potřebné vlastní tvůrčí práce, k vytváření a archivování materiálů pro tvorbu uměleckého portfolia s důrazem na systémovost v přístupu k virtuózním tanečním dovednostem

Forma studia

cvičení

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizity: Pedagogický seminář KT

Obsah kurzu

Předmět obsahuje speciální disciplínu tanečního vzdělávání. Během studia, zaměřeného na klasický tanec, studenti získávají základy partnerské techniky a osvojují si zkušenosti a návyky scénického partnerského chování.

Předmět navazuje a rozšiřuje Pedagogický seminář KT.

Výuka je založena na získání přehledu obecné otázky metodiky a techniky držení, popisu příkladů cvičení a vyučovacích hodin tance s partnerem. Tyto znalosti se zúročují jak v systematické školní výuce, tak při repeticích choreografického repertoáru.

Cílem studia je vysvětlit význam duetů v tanci a baletu, tvůrčí vztah obou partnerů a nutnost společného pohybového rytmu. Studenti poznají, procvičí i popíší podobu, formu a techniku tance v pas de trois, pas de quatre, pas de cinque apod. V roli pedagoga studenti poznají, jak stavět cvičení a prvky klasického pohybového kánonu do logických celků, naučí se pozorovat a opravovat chyby.

Témata cvičení

-Pravidla partnerské techniky na zemi

-Vyvažování sur place ve vycentrovaném postavení, v šikmém postavení i „mimo“ osu (out of balance) v polohách au genou a sur les cou de pied, v pózách, adagiových prvcích a vazebných prvcích

-Otáčky, obraty a promenades v držení za obě ruce

-Pravidla posilování fyzické kondice jednotlivých tělesných partií, těla jako celku a v systému protitahu (základní opora v zemi)

-Pravidla zvedání a držení partnerky (partnera) ve vzduchu (en l´air): ve výši ramen a hrudi, na těle

-Choreografické sekvence kombinující přechody zvedání v různých polohách a s odrazem partnerky na místě Rozvíjení obratnosti, pohotovosti, společného cítění rytmu, schopnosti orientace a rychlého přizpůsobení v každém pas a temps

Výsledkem učení jsou:

-orientace v teorii a praxi plynulé a komplementární spolupráce partnerů na scéně

-znalost postupů chápání a zpracování vlastních učebních postupů v praktické výuce

-přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností v umění, zpravidla ve vrcholných scénách klasického baletního repertoáru a v neoklasické stylizaci

-schopnost aplikovat v prezentaci partnerské taneční techniky svojí pedagogickou, pozorovací, analytickou a uměleckou působnost

-schopnost samostatně rozvíjet svoje kreativní myšlení na patřičných tanečních vazbách

-umění vysvětlit a popsat svůj pedagogický přístup nebo umělecký záměr příkladného enchaȋnement po stránce koncepční

-dokázat svou práci veřejně prezentovat

-mít schopnosti k dokumentaci potřebné vlastní tvůrčí práce, k vytváření a archivování materiálů pro tvorbu uměleckého portfolia s důrazem na systémovost v přístupu k virtuózním tanečním dovednostem

Vyučovací metody:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

GÁL, Jenő. Methodik des klassischen Pas de deux. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, 1985.

HALÁSZ, Andrej. Analýza a syntéza tanečního duetu. Praha: H & H, 1994. ISBN 80-85787-52-0.

SEREBRENNIKOV, Nikolaj Nikolajevič. Tanec s partnerem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.

Hodnoticí metody a kritéria

Na zápočet student prokáže schopnost výstavby myšlení, chápání a explikaci probíraných tanečních prvků a principů.

Prezentuje cvičební vazby a ukázky typického příkladu z tradičního klasického repertoáru (choreografie). Doloží popis, reflexi a význam vybrané choreografické ukázky - během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představí výsledky svého myšlení na předkládané partnerské kompozici.

Další požadavky – docházka 80%, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů

Poznámka

Informace ke kombinové formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (soc. sítě, internet. aplikace, moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky:

-nastudování vybrané ukázky z repertoáru k daným tématům

-pedagogický přístup k uměleckému dílu, jeho analýza, reflexe a znak

-aplikace informací z internetových zdrojů

-příprava prezentace příkladů praktické aplikace k daným učebním okruhům na zadání pedagoga

-nácvik a vytváření metodicky promyšlených vazeb

Student podle obsahu výuky a náplně cvičení připraví, zadá a okomentuje při kontaktní výuce svou praktickou vazbu, jejíž součástí je širší prezentace charakterizující určený okruh partnerské techniky, problematiky, jevu (15-20 min.). Připraví si popis, reflexi a význam vybrané choreografické ukázky - během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představí výsledky svého myšlení na předkládané partnerské kompozici.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů