Tanec s partnerem KT 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KPKT2 | Z | 2 | 10CS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem studia je vysvětlit význam duetů v tanci a baletu, tvůrčí vztah obou partnerů a nutnost společného pohybového rytmu. Studenti poznají, procvičí i popíší podobu, formu a techniku tance v pas de trois, pas de quatre, pas de cinque apod. V roli pedagoga studenti poznají, jak stavět cvičení a prvky klasického pohybového kánonu do logických celků, naučí se pozorovat a opravovat chyby.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Pedagogický seminář KT
Obsah kurzu
Předmět obsahuje speciální disciplínu tanečního vzdělávání. Během studia, zaměřeného na klasický tanec, studenti získávají základy partnerské techniky a osvojují si zkušenosti a návyky scénického partnerského chování.
Předmět navazuje a rozšiřuje Pedagogický seminář KT.
Výuka je založena na získání přehledu obecné otázky metodiky a techniky držení, popisu příkladů cvičení a vyučovacích hodin tance s partnerem. Tyto znalosti se zúročují jak v systematické školní výuce, tak při repeticích choreografického repertoáru.
Cílem studia je vysvětlit význam duetů v tanci a baletu, tvůrčí vztah obou partnerů a nutnost společného pohybového rytmu. Studenti poznají, procvičí i popíší podobu, formu a techniku tance v pas de trois, pas de quatre, pas de cinque apod. V roli pedagoga studenti poznají, jak stavět cvičení a prvky klasického pohybového kánonu do logických celků, naučí se pozorovat a opravovat chyby.
Témata cvičení
-Pravidla partnerské techniky ve vrcholových vazbách adagia
-Rozvoj aplombu, stability a smyslu úhelného cítění linií vlastního těla i vztah těchto linií směrem k podlaze a dále ven do prostoru pro rozšířené uplatnění v partnerské práci nejen tradičních pas de deux
-Otáčky, obraty a promenades v držení jednou rukou
-Pravidla zvedání a držení partnerky (partnera) ve vzduchu (en l´air): ve výši ramen a hrudi, na těle
-Pravidla zvedání de place, ve skoku, do náruče, vyhazování do vzduchu, se změnou pózy, s obratem i bez obratu
-Choreografické sekvence kombinující přechody zvedání v různých polohách, s odrazem partnerky z místa, nadhozem, s výdrží a přenášením
-Rozvíjení obratnosti, pohotovosti, společného cítění rytmu, schopnosti orientace a rychlého přizpůsobení v každém pas a temps
Výsledkem učení jsou:
-orientace v teorii a praxi plynulé a komplementární spolupráce partnerů na scéně
-znalost postupů chápání a zpracování vlastních učebních postupů v praktické výuce
-přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností v umění, zpravidla ve vrcholných scénách klasického baletního repertoáru a v neoklasické stylizaci
-schopnost aplikovat v prezentaci partnerské taneční techniky svojí pedagogickou, pozorovací, analytickou a uměleckou působnost
-schopnost samostatně rozvíjet svoje kreativní myšlení na patřičných tanečních vazbách
-umění vysvětlit a popsat svůj pedagogický přístup nebo umělecký záměr příkladného enchaȋnement po stránce koncepční
-dokázat svou práci veřejně prezentovat
-mít schopnosti potřebné k dokumentaci vlastní tvůrčí práce, k vytváření a archivování materiálů pro tvorbu uměleckého portfolia s důrazem na systémovost v přístupu k virtuózním tanečním dovednostem
Vyučovací metody:
- Dialogická (diskuze, rozbor)
- cvičení podle zavedené metodiky výuky
- nácvik instruktáže
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
GÁL, Jenő. Methodik des klassischen Pas de deux. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, 1985.
HALÁSZ, Andrej. Analýza a syntéza tanečního duetu. Praha: H & H, 1994. ISBN 80-85787-52-0.
SEREBRENNIKOV, Nikolaj Nikolajevič. Tanec s partnerem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
Hodnoticí metody a kritéria
Na zápočet student prokáže schopnost výstavby myšlení, chápání a explikaci probíraných tanečních prvků a principů.
Prezentuje cvičební vazby a ukázky typického příkladu z tradičního klasického repertoáru (choreografie). Doloží popis, reflexi a význam vybrané choreografické ukázky - během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představí výsledky svého myšlení na předkládané partnerské kompozici.
Další požadavky – docházka 80%, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (soc. sítě, internet. aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky:
-nastudování vybrané ukázky z repertoáru k daným tématům
-pedagogický přístup k uměleckému dílu, jeho analýza, reflexe a znak
-aplikace informací z internetových zdrojů
-příprava prezentace příkladů praktické aplikace k daným učebním okruhům na zadání pedagoga
-nácvik a vytváření metodicky promyšlených vazeb
Student podle obsahu výuky a náplně cvičení připraví, zadá a okomentuje při kontaktní výuce svou praktickou vazbu, jejíž součástí je širší prezentace charakterizující určený okruh partnerské techniky, problematiky, jevu (15-20 min.). Připraví si popis, reflexi a význam vybrané choreografické ukázky - během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představí výsledky svého myšlení na předkládané partnerské kompozici.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)