Pedagogický proseminář 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KPPR2 | ZK | 4 | 14SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení: Ve druhém semestru si studenti osvojí různé přístupy a potřeby využití hudby v jednotlivých technikách i v tvorbě choreografií.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Dějiny a teorie hudby, Základy pohybové průpravy, Taneční výchova
Obsah kurzu
Pedagogický proseminář 2 směřuje k hlubšímu pochopení a osvojení si práce s hudbou. Ve výuce je kladen důraz na praktické osvojení si hudebně- pohybových principů a na rozšíření hudebně-pohybových dovedností, které napomáhají hlubšímu propojení tance a hudby.
Předmět je propojen s předmětem Dějiny a teorie hudby a Základy pohybové průpravy.
Tematické okruhy
Hudební doprovod – potřeby, rozdíly, specifika u jednotlivých tanečních technik (KT, LT, MTST, TaV)
Vhodnost hudební předlohy – estetické a výchovné hledisko, žánrová specifika
Tvořivé zadání a pohybové hudební hry pro různé věkové skupiny dětí – využití základních rytmických nástrojů ve výuce, rozvoj muzikality a tanečního projevu, zapojení hlasu
Cílem předmětu je pochopení a praktické osvojení si hudebně-pohybových pojmů a principů nezbytných pro výuku tance. Studenti získávají nástroje pro rozvíjení rytmiky, muzikality a hudebního vkusu.
Výsledky učení: Ve druhém semestru si studenti osvojí různé přístupy a potřeby využití hudby v jednotlivých technikách i v tvorbě choreografií.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BATTĚKOVÁ, Ludmila.; JURKOVIČ, Pavel.: Co slabika, to muzika v pohybu. Praha: Muzikservis, 2001.
BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s.
BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie,
1935. 84 s.
BLAHUTKOVÁ, Marie a Daniela JONÁŠOVÁ. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4838-6.
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.
EBEN, Petr a Libuše KURKOVÁ. V trávě: 15 dětských tanečních her. Praha: Orbis, 1961.
HURNÍK, Ilja, EBEN Petr. Česká Orffova škola. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Od jara do zimy. Praha: Rotag, 2002.
JURKOVIČ, Pavel, ŽÁČEK, Jiří. Jak počítají koťata. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-106-3.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně-pohybová výchova. Praha: Portál, 2000-2007. ISBN 978-80-7367-274-4.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s. KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. Knižnice metodické literatury.
KURKOVÁ, Libuše. Tanec a hudba. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, 1996.
RAKOVÁ, Milena. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-543-1.
OSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání dvacátému století. Praha: Argo, Dokořán 2011. ISBN 978-80-257-0558-2.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 93 s. ISBN 978-80-7068-234-0.
ŠVANDOVÁ, Lenka a Edgar MOJDL. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem: 17 + 1 tvořivých her pro děti nižšího školního věku. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2011. Pohyb. ISBN 978-80-7068-261-6.
Vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance a choreografie:
BRZKOVÁ, Veronika. Korepetice hodin klasického tance. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2018.
ŠTÁVOVÁ, Helena. Hudba v choreografii. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2015.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní prověrka ze znalostí tematických okruhů obou semestrů, prezentace praktických cvičení
Další požadavky – docházka 100%, aktivita ve výuce, zpracování zadaných úkolů, tvorba portfolia
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:8, tj. 14 hodin prezenčně a 86 hodin distančně.
Součástí výuky v letním semestru je soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
- uskutečnění tří dalších observací v druhém semestru absolvovaných v rámci hlavního předmětu, přípravy ústní reflexe se zaměřením na hudebně-pohybové vztahy a přístup pedagoga k hudební složce na hodině
- nastudování zadané literatury k daným tématům, které jsou obsahem zkoušky v druhém semestru
- vytváření seznamu vyhledaného hudebního materiálu a jeho přiřazení k vhodné věkové skupině
- vytvoření videozáznamu z výuky, na kterém je zachyceno zpracování hudebně-pohybového zadání
Student prezentuje seznam vyhledaného hudebního materiálu a videozáznamu z výuky, na kterém je zachyceno zpracování hudebně-pohybového zadání.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět hlavní)