Pedagogický seminář MST 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSMT3 | Z | 4 | 10SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
korekvizity - Didaktika a metodika MST
Obsah kurzu
Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 3 tvoří především samostatná pedagogická praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST, s níž je úzce propojen. Pedagogická praxe je odborně konzultována s pedagogem daného předmětu.
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
V roli pedagoga student musí dbát na zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce. Jejich písemná reflexe učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale také své názory a postoje.
Povinnou složkou Pedagogického semináře MST 3 je aktivní účast studenta na min. jednom doporučeném workshopu současného tance v rozsahu min. 5 hodin, pořádaného jinou institucí.
Tematické okruhy:
Záměr a proces výuky
•cíle a struktura
• hlavní didaktické zásady hodiny techniky současného tance
Pohybové téma (způsoby práce s tématem dané lekce)
Taneční fráze
•tvorba taneční fráze a její obtížnost
• pohybový záměr
• udržení logické linky pohybových sekvencí
Využití tvořivých metod při tvorbě vlastního pohybového materiálu na základě zkoumání jednotlivých principů
•pohybové hry
• práce ve dvojici či skupině
• Improvizace
Prostorové vztahy
•osy, směry
• roviny a úrovně
• Dráhy
Součástí pedagogického semináře jsou teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů a zkušeností.
Pedagogický seminář MST slouží také k získání základních informací o fungování, struktuře a problémech tanečního školství a současné české taneční obce.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura a články:
KINSKY, Marie. O technikách analýzy pohybu používaných v tanci. In Pam Pam I., sborník příspěvků minisympózia XIX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-06, s. 3-20.
PELCOVÁ, Naděžda. 2009. Problém tělesnosti a intersubjektivity u Merleau-Pontyho a jejich význam pro porozumění fenoménu výchovy [online]. VI(3-4): 7 [cit. 2015-05-08]. ISSN 1214-8725. Dostupné z: http://paideia.pedf.cuni.cz/download/pelcova_palous.pdf
RINOWSKI, Veronika. Střed těla. Pam Pam IV., 2009, č. 1-09, s. 26-27, ISSN 1803-103X.
SEDLAČKOVÁ, Anna. Metody vycházející z jednoty těla a mysli. In Pam Pam II., sborník příspěvků minisympózia XX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-07, s. 21-31
Doporučená literatura
FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.
E-learning:
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=320
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě diskuse nad videozáznamem výuky praktické lekce ve vybrané instituci a nad její bodově sepsanou analýzou, v níž je zhodnocena také její efektivita. Součástí je písemná evaluace z aktivní účasti na doporučeném festivalu, popř. oborové diskuse v rozsahu 2-3 NS, jež je součástí studentova portfolia, a zpracování zadaných úkolů (průběžné písemné reflexe, prezentace vytvořené lekce/zadání, průběžné korekce, explikace principů a významů pro technický a umělecký růst studentů dané pohybově – taneční úrovně.)
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.
Poznámka
Informace ke kobinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně,
10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-aplikace konkrétních metodických poznatků na základě probraných témat ve své vlastní pedagogické praxi
-tréninku vyučování ve verbálním projevu, hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci
-vytváření nahrávek a záznamů z dané výuky pro následnou diskusi
-bodově sepsané analýzy připravené lekce k zápočtu a ze zhodnocení její efektivity
-písemné evaluace aktivně absolvovaného workshopu současného tance v rozsahu 2-3 NS, o níž bude ústně referovat v rámci zápočtové hodiny
-vyhledávání a shromažďování odborných informací z doporučené i jiné literatury, které se týkají probíraných témat třetího semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)