Pedagogický seminář TaV 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSTV1 | Z | 4 | 10SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem studia předmětu je
-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.
-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Didaktika a metodika TaV
Prerekvizita – Pedagogický proseminář
Obsah kurzu
Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář TaV 1 je zaměřen především na rozvíjení samostatné pedagogické praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky TaV, na jejichž látku navazuje a rozvíjí ji směrem k podchycení a rozvoji tvořivého potenciálu dětí.
Předmět je úzce propojen s předměty Didaktika a metodika TaV.
Tematické okruhy
-Základní stavba hodiny – struktura, motivace, téma, pedagogický záměr
-tělo – správné držení těla, jednotlivé části těla, artikulace pohybu, orientační místa na těle
-základní polohy těla – leh, sed, klek, stoj
-průpravná cvičení jednotlivých svalových oblastí
-cítění tělesné osy, tělesná vertikála
-jednoduchý pohyb po prostoru – chůze, běh, poskok, cval
-vědomá práce se svalovým napětím různých částí těla, uvolnění, dynamika pohybu
Cílem studia předmětu je
-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.
-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 163 s. ISBN 80-7068-181-0.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec: taneční tvorba. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu pro Lidové školy umění. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1981. 101 s
KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. Knižnice metodické literatury.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7068-214-2.
POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.
POLÁKOVÁ, Marta, Pucová Markéta. Kreatívny tanec, Bratislava, Byť v pohybe 2016, ISBN 978-80-971177-1-9.
RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7068-237-1.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS-ARTAMA Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. Pohyb. ISBN 978-80-7068-210-4.
ŠVANDOVÁ, Lenka a Edgar MOJDL. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem: 17 + 1 tvořivých her pro děti nižšího školního věku. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2011. Pohyb. ISBN 978-80-7068-261-6.
Doporučená literatura
TUFNELL,Miranda, CRICKMAY, Chris.Body Space Image,Notes Towards Improvisatition and Performance,
London1990. ISBN 978-1-85273-041-3.
E-learning: https://moodle.amu.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě praktické účasti na semináři, student na základě probraných tematických okruhů vytvoří a prezentuje taneční hru nebo technické cvičení pro zadanou věkovou skupinu.
Další požadavky: tvorba portfolia (observace), zpracování zadaných úkolů a jejich praktická prezentace, orientace v problematice tematických okruhů obou semestrů, docházka 100 %.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
telefonicky, emailem, videohovory
prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-ze tří observací absolvovaných v rámci hlavního předmětu student připraví ústní
-reflexe se zaměřením na probírané okruhy a přístup pedagoga na hodině
-nastudování zadané literatury k daným tématům
-vytvoření videozáznamu z výuky, na kterém je zachyceno zpracování zadání na základě probraných tematických okruhů
Tematické okruhy
-základní stavba hodiny – struktura, motivace, téma, pedagogický záměr
-tělo – správné držení těla, jednotlivé části těla, artikulace pohybu, orientační místa na těle
-základní polohy těla – leh, sed, klek, stoj
-průpravná cvičení jednotlivých svalových oblastí
-cítění tělesné osy, tělesná vertikála
-vědomá práce se svalovým napětím různých částí těla, uvolnění, dynamika pohybu
Student na základě probraných okruhů vytvoří a prezentuje taneční hru nebo technické cvičení pro zadanou věkovou skupinu.
Předloží seznam nastudované literatury k jednotlivým okruhům.
Doloží alespoň tři absolvované hospitace ve výuce ve vybraných vzdělávacích institucích.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
26.09.2021 | 11:15–12:45 | Lucie HLAVÁČKOVÁ | Sál půda Lichenštejnský palác |
paralelka 1 | ||
31.10.2021 | 11:15–12:45 | Lucie HLAVÁČKOVÁ | Sál půda Lichenštejnský palác |
paralelka 1 | ||
28.11.2021 | 11:15–12:45 | Lucie HLAVÁČKOVÁ | Sál půda Lichenštejnský palác |
paralelka 1 | ||
19.12.2021 | 11:15–12:45 | Lucie HLAVÁČKOVÁ | Sál půda Lichenštejnský palác |
paralelka 1 | ||
30.01.2022 | 11:15–12:45 | Lucie HLAVÁČKOVÁ | Sál půda Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět hlavní)