Tanec po roce 1945 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KTPR1 | Z | 3 | 10PS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení: Student se orientuje v kontextu dějin tanečního umění v Evropě po roce 1945.
Forma studia
přesnáška
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Přehled dějin tance a baletu 1,2, Dějiny tance a baletu v Čechách 1,2
Obsah kurzu
Předmět Tanec po roce 1945 1 má podobu přednášky, poskytující přehled o vývoji uměleckého tance především v Evropě v období po roce 1945 a o výrazných tendencích, přístupech a podobách uměleckého tance a dalších vybraných problémových okruzích. Usiluje o plastické zachycení situace v obou částech rozdělené Evropy, společných rysů i specifik, vzájemných interakcí. Do evropského kontextu je vsazeno i dění v Československu. Vedle výkladu a studia literatury tvoří podstatnou obsahovou část filmové záznamy choreografických děl a další materiály. V první části předmětu postupuje výklad chronologicky a v širších kulturně-společenských souvislostech.
Cílem studia je poskytnout studentům vědomosti o vývoji a podobách tanečního umění bezprostřední minulosti jako oporu pro chápání současné situace, podob a místa tance v současné kultuře.
Témata přednášek předmětu:
1.Periodizace, povinná literatura a další studijní materiály; přehled podob tanečního umění po roce 1945 (sestřih videozáznamů); období 1945-1960 – společensko-politická situace, filosofie a umění – fenomenologie, strukturalismus, existencialismus, absurdní drama, socialistický realismus
2.Taneční umění 1945-1960: tendence, osobnosti, díla, srovnání Z a V; Maurice Béjart a Roland Petit.
3.Evropské umění a kultura 60. let; “nové” umění, postmodernismus; Taneční umění – nová centra (Belgie, Nizozemsko, Švédsko, Izrael), nové vlivy – americký modern dance, jazz dance, africké a asijské taneční kultury.
4.Taneční umění v Čechách v 60. letech – Šmok, Ogoun, Pokorný, AUS, scénický tanec – VUS, Chorea Bohemica – Alena Skálová, pantomima; Srovnání Romeo a Julie J. Cranko a M. Kůra
5.Společenská a politická situace 70. a 80. let, interpretativní přístupy v humanitních vědách, kulturní antropologie; Taneční umění v západním bloku – nové tendence – minimalismus, buto, strukturální a kontaktní improvizace, video dance; emigrace z V, boom osobností – Ek, Tanztheater, Crankovi žáci, Tetley
Výsledky učení: Student se orientuje v kontextu dějin tanečního umění v Evropě po roce 1945.
Doporučená nebo povinná literatura
Soubor prezentací k přednáškám
Povinná literatura:
BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Praha: SLON, 2006. ISBN 80-86429-11-3.
GREMLICOVÁ, Dorota: Lidové taneční divadlo současnosti. Alena Skálová - choreografka a pedagožka. In: Tanec-Dance-Tanz, sborník Tanečních listů, Praha 1991. Revidovaná verze In: BEZDÍČEK, Viktor, ed. a PĚKNÁ, Helena, ed. Alena Skálová - fenomén choreografie: život a dílo očima současníků. Jinočany: H & H, 2006. ISBN 80-7319-061-3.
Jeden román Alberta Camuse nebo hra Samuela Becketta Čekání na Godota
Taneční listy (1947-1950; 1963-1989)
VAŠUT, Vladimír. Saša Machov. Praha: Panorama, 1986.
Videa – internetové zdroje a knihovna HAMU
Do 1959
A. Tudor: Lilac Garden
R. Petit: Le jeune home et la mort (1946)
R. Petit: Carmen (1949), jako film Black Tights (1960), Baryšnikov (1980)
L. Lavrovskij: Romeo a Julie (film 1954) https://www.youtube.com/watch?v=hbc41CB1r5Y&frags=pl%2Cwn
M. Béjart: Svěcení jara (1959), nahrávka 1971 https://www.youtube.com/watch?v=cLZCbcO2_2I&frags=pl%2Cwn
https://www.youtube.com/watch?v=UAxHw4YoQaA&frags=pl%2Cwn
- léta
M. Béjart: Bolero (1960)
Jorge Donn
https://www.youtube.com/watch?v=-tc-Kwyu8ic&frags=pl%2Cwn
Maja Pliseckaja (1975) https://www.youtube.com/watch?v=SsSALaDJuN4&frags=pl%2Cwn
M. Béjart: Dances Grecques
https://www.youtube.com/watch?v=ZB_DOfCv8O8&frags=pl%2Cwn
M. Béjart: Bhakti
Duet Natalia Sologubová a Faruk Ruzimatov
https://www.youtube.com/watch?v=O54_lhA-UvM&frags=pl%2Cwn
M. Béjart: Adagietto, Jorge Donn
https://www.youtube.com/watch?v=YCxs-AVKZbE&frags=pl%2Cwn
G. Tetley: Pierot lunaire (1962)
P. Šmok: Listy důvěrné (1968), film
Leonid Jakobson, Choreografické miniatury 1960
https://www.youtube.com/watch?v=E0TKf4CL2Bo&frags=pl%2Cwn
L. Jakobson: Vídeňský valčík, Ninel Kurgapkina a Boris Bregvadze
https://www.youtube.com/watch?v=guCmr2RJr_E&frags=pl%2Cwn
L. Jakobson: Vestris, M. Baryšnikov (1969)
https://www.youtube.com/watch?v=CT_-zevaJEw&t=1s&frags=pl%2Cwn
Ladislav Fialka: Etudy
- a 80. léta
H. van Manen: Grosse Fuge (1971)
B. Cullberg
M. Cunningham
Alena Skálová: Chorea et danza rusticana
František Pokorný: Labyrint moci
J. Cranko: Romeo a Julie (1973)
https://www.youtube.com/watch?v=cgdScrg4EC0&frags=pl%2Cwn
M. Kůra: Romeo a Julie
J. Grigorovič
Interpreti – M. Fonteyn, R. Nurejev, M. Pliseckaja, Alicia Alonso, Lubomír Kafka
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě předložených poznámek z povinné literatury a diskuse o nich a na základě písemného úkolu - zpracování eseje na zadané téma
Další požadavky: docházka 100%; zapojení do diskuse; studium povinné literatury a zhlédnutí videozáznamů
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní a bezkontaktní výuky v poměru cca 1:6.
Přednášky 10 hodin, distanční forma cca 65 hodin, skupinové a individuální konzultace podle domluvy.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
Telefonicky, elektronicky (e-mail, Skype apod.)
Prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci (sociální sítě, moodle atd.)
Samostatná práce studenta:
Studium povinné literatury a videozáznamů, zpracování písemných poznámek
Písemné úkoly
Formulování otázek pro konzultace
Samostatná práce podle tematických okruhů:
1.Periodizace. Období 1945-1960: student detailně prostuduje příslušné prezentace, přečte román A. Camuse nebo hru S. Becketta Čekání na Godota a zpracuje písemnou reflexi, průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě.
2.Taneční umění 1945-1960: student detailně prostuduje příslušnou prezentaci, přečte Vašut, Vladimír: Saša Machov (především kapitoly týkající se období po 2. světové válce) a pořídí excerpta, průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě.
3.Evropské umění a kultura 60. let: student prostuduje prezentaci, přečte Bauman, Zygmunt: Úvahy o postmoderní době a začne pracovat na eseji se zaměřením na problematiku pojetí těla v postmoderní kultuře s použitím další nalezené literatury (pro zápočet). Průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě.
4.Taneční umění v Čechách v 60. letech: student prostuduje příslušnou prezentaci, přečte Gremlicová, Dorota: Lidové taneční divadlo současnosti. Alena Skálová - choreografka a pedagožka a zpracuje excerpta, prostudují Taneční listy, ročník 1963 – zpracují výpisky k diskusi o dalším směřování amatérského tanečního hnutí. Průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě.
5.Společenská a politická situace 70. a 80. let; Taneční umění v západním bloku: student prostuduje prezentace. Průběžně sleduje povinné videozáznamy a pořizuje k nim poznámky v zadané formě. Pracuje na eseji k zápočtu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět hlavní)