Základy pohybové průpravy 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KZPP1 | Z | 2 | 10SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem studia a výsledkem učení je porozumění zákonitostí a orientace v konceptu psychomotorického vývoje člověka a využití těchto poznatků v pedagogické praxi. Předmět nabízí prostor pro rozvíjení schopnosti pozorovat pohyb jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu a pro formulování svého pozorování v slovní i písemné formě.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Pedagogický proseminář
Obsah kurzu
Obsahem předmětu Základy pohybové průpravy 1 jsou rané vývojové vzorce pohybu člověka v konceptu psychomotorického vývoje. Jedná se o základní pohybové koordinace, které se tvoří v procesu vývinu od početí po moment, kdy dítě začne chodit. Právě během prvního roku života se buduje základ pro pohybové zručnosti a schopnosti vnímání. V období vývinu je proces motorického a psychického zrání neoddělitelný.
Předmět je úzce propojen s obsahem látky předmětu Pedagogický proseminář.
Východiskem pro výuku Základy pohybové průpravy 1 jsou teoretické informace o ontogenezi člověka. Student se seznámí s hlavními vývojovými mezníky a prenatálními i postnatálními vývojovými vzorci pohybu, jejich specifikami, vzájemnými vztahy a s důvody jejich návaznosti v kontextu optimálního psychomotorického vývoje. Rovněž se mu představí vědomosti o vztazích mezi vývojovými vzorci pohybu a psychickými schopnostmi člověka.
Důraz je kladen na přenos těchto teoretických informací do vlastní fyzické zkušenosti a fyzického porozumění formou technických cvičení, pohybových her, tematické improvizace, nebo skrze různé dotykové techniky. Student je současně veden k získávání zkušeností v pozorování jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu člověka a k formulování svého pozorování a podání zpětné vazby.
Tématy prvního semestru jsou:
Prevertebrální vývojové vzorce pohybu, jejich specifika a vzájemné vztahy
Buněčné dýchání a plicní dýchání a jejich specifika
Pupeční radiace – vztahy mezi centrem a periferiemi těla a specifika tohoto pohybového vzorce
Mouthing – pohyb organizovaný od úst a specifika tohoto pohybového vzorce
Prespinální vzorec pohybu – pohyb měkké páteře a specifika tohoto pohybového vzorce
Dotek a vnímání doteku
Vestibulární systém a propriocepce
Tonus těla
Cílem studia a výsledkem učení je porozumění zákonitostí a orientace v konceptu psychomotorického vývoje člověka a využití těchto poznatků v pedagogické praxi. Předmět nabízí prostor pro rozvíjení schopnosti pozorovat pohyb jiných v kontextu vývojových vzorců pohybu a pro formulování svého pozorování v slovní i písemné formě.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
KOLÁŘ, Pavel a Miloš MÁČEK. Základy klinické rehabilitace. Praha: Galén, [2015]. ISBN 978-80-7492-219-0.
SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering®: (Základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdělavania). 2. doplnené vydanie. Bratislava: Vysoká škola múzických umení Bratislava. Hudobná a tanečná fakulta, 2017. 230 stran. ISBN 978-80-8195-013-1.
Doporučená literatura:
COHEN, Bonnie Bainbridge, Sensing, Feeling and Action: The Experiental Anatomy of Body-Mind Centering®. Contact Editions 2008. ISBN: 0-937645-10-9.
GRUBINGER, Lenore, Neurodevelopmental Movement Patterns and The Central Nervous System, Chart and User Guide, 2001.
E-learning: https://moodle.amu.cz
Hodnoticí metody a kritéria
ústní i praktická prověrka porozumění obsahu předmětu, prezentace tří praktických cvičení, pohybových či tanečních her a vedené improvizace dle určené věkové kategorie na jedno volitelné téma, týkající se obsahu předmětu;
Hodnocení také zahrnuje 6 hodin observací miminek v rozmezí věku od narození až do 12 měsíců a písemný záznam a reflexe z těchto pozorovaní v na to určeném formuláři.
Další požadavky – docházka 80%, absolvování observací
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností a vyhledávání odborných informací z literatury.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z
- nastudování vybrané literatury k daným tématům
- aplikace informací z internetových zdrojů
- observace miminek v rozmezí věku od narození až do 12 měsíců a příprava písemného záznamu a reflexe z těchto pozorovaní v na to určeném formuláři.
Student si z následujících témat vybere jedno, kterému se bude během semestru detailněji věnovat. Téma bude zkoumat pohybově a zpracuje je do technických cvičení, pohybových, či tanečních her, či tematické improvizace pro konkrétní věkovou kategorii a bude jej aplikovat do své pedagogické praxe.
Student si pro svoji samostatnou práci vybere z těchto vybraných tematických okruhů:
Prevertebrální vývojové vzorce pohybu, jejich specifika a vzájemné vztahy
Buněčné dýchání a plicní dýchání a jejich specifika
Pupeční radiace – vztahy mezi centrem a periferiemi těla a specifika tohoto pohybového vzorce
Mouthing – pohyb organizovaný od úst a specifika tohoto pohybového vzorce
Prespinální vzorec pohybu – pohyb měkké páteře a specifika tohoto pohybového vzorce
Dotek a vnímání doteku
Vestibulární systém a propriocepce
Tonus těla
Prezentace těchto cvičení a sdílení pedagogické zkušenosti s jejich aplikací do praxe je součástí zkoušky v druhém semestru. Součástí studia je sledování vědecké platformy v oblasti kineziologie a návštěva odborných seminářů z oblasti somatických disciplín.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)