Tanec s partnerem MST 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PMST2 Z 1 2CT česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Studenti získávají nové pohybové schopnosti. Ve cvičeních je zdůrazňován sociální aspekt spolupráce ve dvojici či skupině, odpovědnosti za sebe samého a učení se odpovědnému naslouchání druhému.

Forma studia

cvičení

Předpoklady a další požadavky

prerekvizity - taneční improvizace 1, 2

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Obsah výuky předmětu Tanec s partnerem MST2 je zaměřen na osvojení si principů kontaktní improvizace, jejichž základem je fyzický kontakt dvou těl, vnímání dotyku a váhy těla. Vede k poznání kinestetických možností pohybu těla, posloupnosti pohybu v těle, učí koncentrovat se na jednotlivé části těla a jejich pohyb v několika směrech současně. Zároveň předmět objasňuje způsoby neverbální komunikace ve dvojici i skupině.

Předmět je úzce propojen s obsahem předmětu Taneční improvizace. Je vyučován dvousemestrálně.

Cílem studia je rozvoj autentického pohybového projevu, akceptování sebe samého, intuice, spontaneity a přirozenosti pohybu.

Tematické okruhy

Praktická témata

Práce s váhou těla (fyzické vnímání váhy, odevzdání a přebírání váhy těla partnera)

Princip tahu a tlaku v dialogu dvou těl

Používání periferního vidění v duetu i skupinové improvizaci

Pozice up side down x pohyby po spirálách a oblých drahách

Teoretická témata:

Hlavní znaky kontaktní improvizace

Metodické principy a postupy při výuce kontaktní improvizace

Srovnání jednotlivých přístupů ve výuce KI u vybraných pedagogů

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: herecká pohybová výchova. 5. doplněné vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2015. 282 stran. ISBN 978-80-7331-343-2.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

ČERNÁ, Eva. Kontaktní improvizace. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1996.

LAMEŠOVÁ, Andrea. Tanec s partnerem v současném tanci. Bakalářská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2006.

ONDRAŠÍKOVÁ, Věra. Taneční duet v současném tanci. Magisterská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.

ONDROVÁ, Tereza. Využití kontaktní improvizace. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.

OPAVSKÁ, Andrea. Duet jako dialog dvou těl. Magisterská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2009.

Doporučená literatura:

BRINKMANN, Ulla: Kontakt-Improvisation. Neue Bewegung im Tanz. Frankfurt am Main: 1990.

CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.

COHEN, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, and Action: the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering. 2nd ed. Northampton, MA: Contact Edition, c2008. xi, 200 s. ISBN 978-0-937645-10-9.

NOVACK, Cynthia J. Sharing the dance: contact improvisation and American culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1990. ISBN 9780299124403.

Internetové zdroje:

https://www.youtube.com/watch?v=v6Pt0OXK7es&list=PL6vuuP998WvDCGL_WUQqeXPJ9e0hv6qd9&index=41

(The poetics of touch: NANCY STARK SMITH, a pathway into contact improvisation)

https://contactquarterly.com/contact-improvisation/about/

http://www.contactimprovisation.ch/e/startseite/index2.php?lang=EN

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, ukázky vlastních praktických cvičení a prezentace tanečně-pohybové fráze (vzniklé jako výsledek vlastní kreativní tvorby) a její metodicko-didaktické analýzy.

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů