Pedagogický proseminář 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PPRO1 | Z | 2 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Naučit se verbalizovat vlastní pohybovou zkušenost, v roli pedagoga získat praktickou zkušenost s aplikací různých forem a prostředků výuky ve vztahu k tématu, tzn. pochopit jejich význam a smysl.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity: Základy pohybové průpravy 1
Obsah kurzu
Cíl výuky
Obsah výuky předmětu Pedagogický proseminář vede k získání praktických zkušeností s různými pedagogickými přístupy, formami a prostředky výuky (pohybové hry, dotykové techniky, technický trénink, trénink jako výzkumná činnost) a seznámení se se základními pedagogickými dovednostmi.
Předpokladem je zájem i o teoretické informace, tj. četba doporučené literatury a doplňování nových informací prostřednictvím internetu, snaha o obeznámení se s aktuálním děním v oblasti tance na poli pedagogickém (sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů) a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně-vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných na akademické půdě nebo jinými odbornými institucemi.
Lekce probíhají ve spolupráci se studenty 1. a 2. ročníku magisterského stupně MST.
Cílem je osvojení si různých způsobů uvažování o těle jako struktuře a těle v pohybu. Předmět nabízí prostor pro rozvoj vlastní kreativity, intuice a představivosti na základě konkrétních pohybových zadání nebo improvizačních cvičení. Studenti jsou v tomto semestru cíleně vedeni k verbalizaci svých zkušeností a k objektivní evaluaci (i sebe-evaluaci), k hledání inspiračních zdrojů a k praktické zkušenosti s různými metodami a pedagogickými postupy ve výuce.
Okruhy a témata:
Hra s dynamikou
Hlas jako součást pohybu
Hudební doprovod, zvuky, ticho
Práce s vnitřním a intimním prostorem lidského těla, práce s vnějším prostorem
Pohybová zkušenost ve dvojici a ve skupině (naslouchání druhého těla jako rozšíření pozornosti našeho vlastního těla)
Pohybová hra
Forma výuky: Téma – způsob vysvětlení – forma korekce – evaluace a sebe-evaluace
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura a články
ČERVENKOVÁ, Renáta a Pavel KOLÁŘ. Labyrint pohybu. 1. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7429-975-9.
GILOVÁ, Karolína. Základní pohybové vzorce a jejich využití v taneční pedagogice. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.
SVOBODOVÁ, Pavlína. Taneční pedagog jako psycholog. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.
Doporučená literatura a články:
CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.
KOZÁNKOVÁ, Zuna Vesan. TAO - cesta ku zdraviu: Manuál aktívného človeka. 1. Ikar, 2018. ISBN 978-80-551-5968-3.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
REINBERGROVÁ, Vendula. Taneční gymnastika z hlediska kineziologického. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2010.
HORVÁTHOVÁ, Daša. Cesta k pozitívnej motivácii tanečníka. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.
E-learning: www.moodle.amu.cz – kurz Role pedagoga v taneční výuce
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě ústní a praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, písemné eseje na zadané téma.
Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia, četba doporučené literatury.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje