Pedagogický seminář MST 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PSMT3 Z 2 1ST česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student umí flexibilně a tvůrčím způsobem využít své znalosti a dovednosti v pedagogické praxi na různých typech vzdělávacích i volnočasových institucí, má přehled moderním a současném tanci jak součástí uměleckého vzdělávání v ČR i zahraničí.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity: Didaktika a metodika MST 5

Obsah kurzu

Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 3 spočívá v systematickém prohlubování vědomostí a zkušeností formou samostatné pedagogické praxi, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST. Pedagogické praxi vždy předchází detailní příprava, která je odborně konzultována s pedagogem daného předmětu. Po ní následuje studentova písemná evaluace (sebe-evaluace) a diskuze.

Pro zkvalitňování odborného pedagogického myšlení a působení je zásadní setkávání se a pozorování různých pedagogických osobností tuzemských i zahraničních. Katedrou pořádané workshopy jsou nedílnou součástí studia.

Pedagogický seminář MST 3 je úzce provázán s předmětem Didaktika a metodika MST, Trénink MST.

Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích. Důraz je kladen na rozvoj verbálního projevu, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod, schopnosti práce s hudbou a korepetitorem, na názornou demonstraci a odbornou korekci. Akcentuje se kreativita, schopnost vytvoření tvůrčí atmosféry a rovnoměrného rozložení pozornosti ke všem žákům, citlivost pro vhodně zvolenou formu přístupu ke konkrétnímu jedinci.

Tematické okruhy:

Hospitace v hodinách moderního a současného tance ve vyšších ročnících na konzervatořích, tanečních souborech nebo v soukromých studiích. Příprava pedagogického výstupu - pedagogická praxe ve vybraných institucích – evaluace a sebe-evaluace – diskuze

Moderní a současný tanec jako součást uměleckého formálního vzdělávání v ČR

Moderní a současný tanec jako součást uměleckého neformálního vzdělávání v ČR

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

KINSKY, Marie. O technikách analýzy pohybu používaných v tanci. In Pam Pam I., sborník příspěvků minisympózia XIX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-06, s. 3-20.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Metody vycházející z jednoty těla a mysli. In Pam Pam II., sborník příspěvků minisympózia XX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-07, s. 21-31

Doporučená literatura a články:

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

FRANKLIN, Eric N. Dynamic alignment through imagery. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2012. ISBN 0736067892.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

HORVÁTHOVÁ, Daša. Cesta k pozitívnej motivácii tanečníka. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.

MIKYSKOVÁ, Barbara. Činnost pedagoga tance. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2007.

SVOBODOVÁ, Pavlína. Taneční pedagog jako psycholog. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

Internetové zdroje

https://www.atlasskolstvi.cz/stredni-skoly?form=konzervator&p=2

https://www.databazetance.cz/tanecni-studia/

http://www.umelecka-skola.cz/index.php?kraj=Praha

http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani

E-learning:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=320

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=318

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě realizované praxe (pedagogických výstupů) ve vybraných institucích a její písemné evaluace. Aktivně se účastní reflexe získaných zkušeností formou diskuze. Součástí je také seminární práce (min 3 NS), v níž student srovnává systém vzdělávání jednotlivých konzervatoří v ČR na základě jejich školních dokumentů, RVP plánů, jejich vlastní prezentace na webových stránkách, zhlédne jejich představení.

Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů