Repertoár lidového tance 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107RLI3 | Z | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Přesné zvládnutí tance Česká beseda. Čtení a rekonstrukce popisu z textu i videozáznamu. Metodický postup nácviku jednotlivých kroků i tance jako celku.
Forma studia
Praktické zvládnutí vybraného tance na sále. Studium tance dle videa nebo zápisu.
Předpoklady a další požadavky
Přímá aktivní účast na hodinách, schopnost předvést části probrané choreografie.
Obsah kurzu
Česká beseda je historicky cenným materiálem a je důležité, aby ji každý pedagog lidového tance ovládal. Vznikla v 60. letech 19. stol. v souvislosti se snahou o obrodu lidové kultury a řeči našeho národa. K jejímu vzniku dal podnět Jan Neruda. Toto pásmo z oblíbených českých tanců sestavil taneční mistr Karel Link (královský zemský učitel tance), hudbu podle původní předlohy upravil hudební skladatel František Heller. V roce 1863 tančilo Českou besedu již 24 párů a později se tančila na všech českých bálech a stala se ve své době manifestací češství.
Zhlédnutí tance na videozáznamu s doprovodným výkladem prof. Františka Bonuše: Posluchači dostanou ucelený výklad o historii České besedy díky úvodní přednášce prof. Františka Bonuše. Celý tanec je prezentován v dobových kostýmech a pak i ve cvičném oblečení, posluchači mohou tedy získat ucelený obrázek o jmenovaném tanci.
Vysvětlení stylizace krokového základu: Veškerý krokový materiál je použití tanečních kroků z Čech, je však upraven (stylizován) pro potřeby tehdejší společnosti podle vzoru salonních tanců. Posluchači se postupně seznámí se stylizovaným provedením kroků jednotlivých tanců.
Rozbor posloupnosti jednotlivých tanců: Česká beseda má formu kvadrily - čtverylky (tančí ji čtyři páry), má čtyři části, ve kterých se objeví čtyři tance:
I ? Sousedská, Furiant, Polka, Řezanka
II ? Kominík, Furiant, Obkročák, Polka
III ? Rejdovák, Furiant, Hulán, Kalamajka
IV ? Sousedská, Furiant, Kuželka, Andulka, Sousedská
Úvod ? ?Bratři sestry buďme jen veselí?
Závěr ? Bavorák a Strašák
Nácvik celého tance: Tanec je postupně podle původního popisu a na základě konfrontace s videem nacvičen v co nejpřesnější podobě. Je třeba zvládnout nejen taneční základ, ale i párové výměny a půdorysné kresby. Závěrem je celý tanec předveden.
Doporučená nebo povinná literatura
Link, Karel: Tanec se stanoviska theoretického a aesthetického, Praha 1872.
Link, Karel: Beseda, Český salonní tanec Beseda, Praha 1944.
Bonuš, František: Společenské tance z doby národního obrození, Plzeň 1966.
Gremlicová, Dorota: Tanec a český národní program. Národopisná revue 11, 2001, č. 2.
Zíbrt, Čeněk: Jak se kdy v Čechách tancovalo, Praha 1895.
Video VHS: Česká beseda: tančí členové Českého souboru písní a tanců, Dvorana 1993.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na lekcích, znatost probírané choreografie.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 09:00–10:30 | Eva VLČKOVÁ | bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)