Didaktika / Vyučovatelská praxe taneční výchovy a tvorby 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
107VPTV2 ZK 1 14SS

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student po absolvování předmětu dokáže formulovat pedagogický záměr, zvládá výukovou problematiku v různých věkových kategoriích a má dostatečné vědomosti pro řešení metodických a didaktických požadavků při výuce tance. Navíc získává na základě praktických a teoretických zkušeností odborné nástroje pro didaktiku a rozvoj tvořivosti žáků na příkladu kompozice menších choreografických celků.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Cílem předmětu je prohloubení samostatného tvůrčího pedagogického myšlení. Student si prakticky osvojuje práci s odborným materiálem, vyhledáváním inspirace, vytěžení vlastní zkušenosti, a to vše pro formulaci, přípravu a realizaci jednoduchého pedagogického záměru a tvůrčího postupu. Klade se důraz na aktivní účast ve výukovém procesu formou výběru výukových metod a forem vyučování, které jsou předpokladem pro rozvoj přirozeného pohybu s respektem k různým věkovým kategoriím.

Studenti rozvíjí tvořivost žáků a jejich kompoziční myšlení praktickou analýzou jednotlivých složek choreografie a pohybu jako jsou tělo, prostor, čas, dynamika, hudba, dramaturgie, interpretace.

Praktická část výuky kombinuje pozorování různých pedagogických přístupů na vybraných základních uměleckých školách a tanečních studiích s vlastní reflexí metodických a vyučovacích postupů.

Studenti se také účastní krajského nebo celostátního kola taneční přehlídky pořádané MŠMT nebo NIPOS ARTAMA, případně jinými odbornými organizacemi s přihlédnutím na specializaci studenta.

Získané poznatky uplatňují ve vlastní pedagogické praxi v příslušných vzdělávacích institucích pod supervizí vyučujícího předmětu.

Tematické okruhy

Hudba – motiv – rytmus – čas v pohybu a ve vztahu k emočnímu a dramatickému výrazu

Způsob práce s hudbou – vztah mezi jednotlivými hudebními složkami a pohybem

Základní kompoziční vztahy – kontrast a jednota, dramatická výstavba a vrchol: dynamický, emotivní, obsahový

Témata a inspirační zdroje s ohledem na věkovou kategorii

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená literatura a články:

BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.

BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004. 48 s. ISBN 80-7290-166-4.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.

KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.

LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012, 2.vyd. 94 s. ISBN 978-80-7068-266-1.

RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009. ISBN 978-80-7068-237-1.

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.

ŠVANDOVÁ, Lenka; MOJDL, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-210-4

TSIARAS, Alexander. The Architecture and Design of Man and Woman. ISBN 978-0-38550-929-9.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

DEJMKOVÁ, Hana. Improvizace v dětském tanečním projevu. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2006.

Hodnoticí metody a kritéria

vypracování seminární práce na zvolené téma v rozsahu 3-5 NS, její ústní obhajoba a diskuze

Další požadavky: docházka 100 %, aktivita ve výuce, zpracování zadaných úkolů během výuky, aktivní účast na oborové celostátní přehlídce dětí a písemný výstup z ní v rozsahu 2-3 NS

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů