Základy choreografie 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107ZCHO4 | ZK | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti získávají na základě praktických i teoretických zkušeností odborné nástroje pro tvorbu vlastních choreografických celků, dle zadaných témat. Rozvíjejí vlastní osobitý choreografický slovník a myšlení. Učí se vytvořit tvůrčí tým a vzájemně spolupracovat.
Doporučenou složkou předmětu Základy choreografie jsou návštěvy představení repertoárových i projektových představení i možnost účastnit se zkoušek, zhlédnutí a rozbor doporučených videozáznamů choreografií vztahujících se k probíranému tématu. Další doporučenou složkou je návštěva koncertů soudobé hudba různých žánrů.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Výuka předmětu Základy choreografie 4 se zaměřuje především na prohloubení a rozvíjení dovedností získaných v předchozích ročnících studia. Prakticky se věnuje analýze a syntéze jednotlivých jevištních složek, potřebných pro vytvoření choreografie pro jeviště: zejména práce s pohybovým materiálem, interprety, dramaturgická výstavba, práce s hudbou a zaměření se na práci s hudbou a zvukem, hudebníkem, skladatelem nebo zvukovým designerem.
Předmět se doplňuje s látkou probranou v předmětu Choreografický seminář.
Cílem studia je prohlubování vlastního choreografického myšlení a praktické použití kompozičních zákonitostí tance v procesu tvorby od počátečního nápadu, přes záměr, volbu vhodné zvukové složky, tvorbu pohybového materiálu, práci s interpretem, formování vytvořeného materiálu, až k jevištnímu tvaru menšího rozsahu. Hledání a rozvíjení osobitého choreografického jazyka.
Součástí předmětu jsou teoretické analýzy zhlédnutých choreografií a evaluace formou diskuse, umožňující pochopit jednotlivé zákonitosti a principy taneční kompozice.
Tematické okruhy
-použití hudby v choreografii 21. století
-problematika společné tvorby se skladatelem, hudebníkem, zvukovým designerem – praktická realizace
-vytvoření tvůrčího týmu, tvorba scénáře a jeho praktická realizace
Doporučená nebo povinná literatura
BLOM, Lyne Anne, CHAPLIN, L. Tarin. The Intim Act of Choreography, London: Dance Books, 1982, ISBN 1-85273-010-2.
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. 268 s. ISBN 80-85883-73-2.
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7.
BURROWS, Jonathan. A Choreographer's Handbook, Oxon: Routledge, 2010. ISBN 0-203-85216-8.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
HUMPHREY, Doris. The Art of Making Dances. 2. vydání. New York: Grove Press, c1959. 189 stran.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. Choreografické etudy. Praha: Ústřední dům lidové umělecké tvořivosti, 1964. 66 s.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. O choreografii: výklady a etudy. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 48 s. ISBN 80-7068-086-5.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. Vybrané kapitoly o choreografii. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 63 s.
NOVERRE, Jean Georges. Listy o tanci a baletech. Praha: Družstvo Dílo přátel umění a knihy, 1945. 249 s.
POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.
ROSS, Alex. Zbývá jen hluk: naslouchání dvacátému století. Praha: Argo Dokořán, 2011. ISBN 978-80-257-0558-2
TUFNELL, Miranda. Body, space, image : notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 1993. 206 s. ISBN 1-85273-041-2.
Hodnoticí metody a kritéria
Student vytvoří dějovou choreografii, inspirovanou hudbou nebo zvukem. Délka choreografie je do 20 min, minimálně trio. Zaznamená také postup své práce od výběru tématu, hudby a práce s interprety a připraví si světelný scénář, návrh kostýmů a případně scénografie. Choreografii prezentuje na jevišti.
Další požadavky – docházka 80 % a aktivita ve výuce, tvorba portfolia (sledování současné choreografické scény), dokumentace vlastní tvorby.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje