Základy dramaturgie 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107ZD2 ZK 2 2ST česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Na konci semestru student ovládá základní znalosti z dramaturgické stavby tanečního díla. Je schopen provést režijně-herecký rozbor vybraného výstupu či scény, naučí se práci s libretem i scénářem. Prokáže základní principy divadelní adaptace námětu.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Předmět je koncipován jako úvod do základní problematiky dramaturgie v tanečním umění. Cílem studia je představit dramaturgii jako disciplínu nejen technickou, ale především jako tvůrčí proces vedoucí k uměleckým, etickým a společenským postojům.

Výuka vede studenty uvědomit si nutnost hledat a nacházet principy kreativity, fantazie a hravosti, techniku výstavby jevištní metafory jako prostředku sdělení a emotivní působnosti. Formou rozborů a simulace tanečního díla mají studenti pochopit stavbu autorova díla a připustit si vědomě, že každá dobrá choreografie je v jistém smyslu vybudovanou architekturou, jejíž tektoniku je třeba dobře poznat, popsat, formulovat.

Tematické okruhy:

Ve druhém semestru se zaměříme na „vnitřní strukturu“ inscenace. V ní se musí dramaturg především podílet společně s režisérem na vývoji režijní koncepce ve smyslu znalosti a dohledu nad revokací dramatických systémů (organizování a rozvíjení dramatických situací a napětí).

Dramatizace hry naučí studenta

a) vyžadovat, sledovat a zachovávat dramaturgické a režijní postupy

b) rozšiřovat a pěstovat charakteristickou typologii, která v tanečním jazyce představuje pestrost škály hereckého vyjádření a virtuózních výkonů

c) zesilovat účinek a působení všech jevištních prostředků

-v ději, např. definice jednání, stylizace, extenzita a kontinuita jednání atd.

-na scéně, např. rozsah místa děje, scénické předměty, pozice a pohyb, světlo

-v interpretaci postav, např. ztělesnění a zosobnění postavy

-koncepce, improvizace a fixace choreografického pojetí techniky a výrazu, jevištní interakce

-pravidelné hodnocení interpretačních výkonů a udržitelnosti titulu na repertoáru

Doporučenou složkou studia je účast na workshopech a seminářích dramaturgie a produkce organizovaných AMU i jinými institucemi, návštěvy kulturních institucí a observace, rozhovory a konzultace ohledně jejich fungování.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

JANEČEK, Václav a Štěpán KUBIŠTA. Laterna magika, aneb, „Divadlo zázraků“. Praha: Laterna magika, c2006. ISBN 80-903738-0-1.

PAVLOVSKÝ, Petr, ed. Základní pojmy divadla: teatrologický slovník. Praha: Libri, 2004. ISBN 80-7277-194-9.

PETIŠKOVÁ, Ladislava a Nina VANGELI. Čítanka světové choreografie 20. století: [studijní texty Konzervatoře Duncan Centre. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-239-6412-7.

VAŠUT, Vladimír. Dramaturgie baletu v ČSSR 1945-1980. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.

Doporučená literatura:

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7008-225-6.

HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009. ISBN 978-80-86928-59-3.

KLÍMA, Miloslav, DVOŘÁK, Jan, ed. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm katedry alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU v Praze, Nakladatelstvím AMU, 2016. Teatrologie. ISBN 978-80-86102-98-6.

REY, Jan. Jak se dívat na tanec. V Praze: Vyšehrad, 1947.

Hodnoticí metody a kritéria

Seminární práce – analýza inscenace, divadelní adaptace

Další požadavky: Docházka 70 %, aktivita v hodinách, plnění dílčích úkolů

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů