Historicky poučená interpretace 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HPI2 | ZK | 1 | 1PT+1ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student získá odborný vhled do problematiky barokního stylu – co hledat v dobovém zápise barokní hudby v jednotlivých časových obdobích, druzích a žánrech, jakými parametry hodnotit interpretovanou hudbu či jak k ní přistupovat jako aktivní interpret, kde hledat poučení, jak dotvářet skladby, kde jsou zhruba hranice mezi poučenou a nepoučenou.
Forma studia
přednášky, semináře
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Obsah předmětu kontinuálně navazuje na učivo probrané v předmětu Historicky poučená interpretace 1. Studenti se tentokrát seznámí, v souladu s ostatními uměními a specifikou hudby, se zrodem baroka a nahlédnou do problematiky jednotlivých složek interpretace při provozování skladeb barokní epochy. Budou se orientovat v možnostech dobového zápisu ve vztahu k současným interpretačním praktikám.
Tematické okruhy:
- Vhled do epochy, zrod baroka, vymezení či kontinuita vůči renesanci, komparace s výtvarným uměním, architekturou, filozofií atp.
- Barokní hudba a principy její kompozice, základní styly, vztah k rétorice, afektovost, temperamenty atd.
- Otázka tempa – měření času, takt, slovní výrazy, volné formy, barokní tempo rubato.
- Rytmus, přízvuk, nerovné hraní, práce s tečkovaným rytmem a další konsekvence.
- Barokní suita – charakteristiky a vývoj podstatných tanců.
- Italské diminuce pozdní renesance a raného baroka a jejich význam. Raná sonáta a stylus fantasticus.
- Ornamentika.
- Artikulace a nástrojové techniky.
- Dynamika.
- Ladící systémy, tóninové charakteristiky.
- Analýza vybraných skladeb (např. H. Schütz, C. Monteverdi, A. Corelli, J. B. Lully, J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. D. Zelenka).
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. Hesla např. agogika, barok, hudebně rétorické figury, monodie, opera, ornamentika, sonáta, suita, tempo.
ALAIN, Marie-Claire. Poznámky o „francouzském způsobu“ interpretace hudby 16. - 18. století. Ostrava: LK MKS, 1988.
BACH, Carl Philippe Emanuel. Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-025-5.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-026-0.
MOZART, Leopold. Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle. Praha: Klassic, 2000. ISBN 80-902689-1-9.
POLÁK, Pavol. Hudobnoestetické náhl´ady v 18. storočí. Bratislava: Veda, 1974.
QUANTZ, Johann Joachim. Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu. Praha: Supraphon, 1990.
Antologia renesancia a barok. Slovenská hudba – revue pre hudobnú kultúru XX, 1994, číslo 3–4.
Doporučená literatura:
DONINGTON, Robert. Interpretation of Early Music. London: Faber – Faber, 1963.
DONINGTON, Robert. Style and Performance. A Handbook. London: Faber Music, 1982.
FROTSCHER, Gothold. Aufführungspraxis alter Musik. Wilhelmshaven: Heinrichshofen, 1971.
HARNONCOURT, Nikolaus. Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis. DTV Bärenreiter, 1987.
HARNONCOURT, Nikolaus. Der musikalische Dialog. Gedanken zi Monterverdi, Bach und Mozart. DTV Bärenreiter, 1987.
MATTHESON, Johann. Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 1994.
MIEHLING, Klaus. Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik. Wilhelmshaven: Florian Noetzel Verlag, 1993.
NEUMANN, Friderik. Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton: Princeton University Press, 1978.
VEILHAN, Jean-Claude. Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Alembert, Rousseau u.a.. Paris: Alphonse Leduc, 1982.
Hudební encyklopedie MGG a Grove Dictionary – příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie.
Zahraniční časopisy – Early Music, Concerto aj.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška se skládá ze dvou částí:
1.aktivní účast v seminářích při řešení příkladů, posuzování zvukových komparačních nahrávek, splnění drobných seminárních úkolů (obvykle pramenné texty vztahující se k probíranému tématu) – 25 % výsledné známky
2.test z probraného učiva – 75 % výsledné známky
Další požadavky: docházka min. 70 %
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 08:40–10:10 | Ivana BAŽANTOVÁ | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 | ||
Čt | 12:00–13:30 | Adam VIKTORA | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 2 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Skladba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební produkce (Bc) od 2016/17 (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)