Psychologie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108PSY1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Posluchači tohoto předmětu získají přehled a znalosti ve vědním oboru psychologie se všemi jejími disciplínami, které jsou nutné pro výkon povolání učitele hudby a dalších múzických umění. Studenti budou obeznámeni se všemi odbornými pojmy, terminologií vědního oboru psychologie, se základními psychickými funkcemi. Zároveň získají základní přehled o dějinách psychologie se zaměřením na hlavní osobnosti tohoto oboru v historickém vývoji. Studium psychologie a hudební psychologie umožní studentovi sebepoznání vlastních předpokladů, zájmů, motivace, vůle a dalších činitelů.
Vazba na SZZ:
Absolvování předmětu Psychologie, včetně předmětů Pedagogika a Didaktika/Vyučovatelská praxe, je zároveň předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke státní zkoušce, a získal tak pedagogickou způsobilost pro budoucí povolání učitel hudby/hudební výchovy.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem dvousemestrálních přednášek je seznámit studenty se všemi základními pojmy a koncepcemi zejména z oblasti pedagogické psychologie v takovém rozsahu, aby byl absolvent kurzu schopen definovat základní pojmy psychologie, objasnit funkce psychických jevů a vysvětlit jejich základní druhy. Posluchač se bude orientovat v hlavních psychologických směrech, dokáže charakterizovat přínos jejich hlavních představitelů a získané poznatky z předmětu úspěšně aplikovat ve vlastní pedagogické praxi. Přednášky zaměřené na dějiny psychologie budou pojaty jako uvedení do vývoje psychologického myšlení v návaznosti na hlavní směry evropské filozofie tak, aby studenti získali jasnou představu o ideových zdrojích významných psychologických teorií a dokázali se spolehlivě orientovat v odlišnostech jejich metodologických přístupů.
Studenti budou během zimního semestru vedení k tvorbě vlastního odborného portfolia, které slouží jako písemná závěrečná práce a kterou student předloží u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie.
Tematické okruhy:
psychologie jako věda o člověku a její umístění v obecném systému věd; úvod do dějin psychologie; psychologie jako součást filozofie; psychologické vědní disciplíny; vývojová psychologie; základní pojmy psychologie; základní znaky, funkce a třídění psychických jevů; základní metody v psychologii; charakteristika vnímání; charakteristika představivosti; problematika paměti, učení a pozornosti; emoce a city; teorie motivace; řešení konfliktních situací.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3704-1.
PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-3.
Doporučená literatura:
ATKINSON Rita L. a kol. Psychologie. Praha: Viktoria Publishing, 1995. ISBN 80-85866-55-2.
ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: 2000. ISBN 80-85765-70-5.
ČÁP, Jan – MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
HANZ, Kern. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-262-0871-6.
HARTL, Pavel – HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7078-303.
HOSKOVEC, Jiří – NAKONEČNÝ, Milan. SEDLÁKOVÁ, Miluše. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0300-4.
HUNT, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-814-2.
JUNG, Carl Gustav. Člověk a duše. Praha: Academia, 1995. ISBN 80-200-0543-9.
KOPECKÁ, Ilona. Psychologie 1. díl. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3875-8.
KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 2013. ISBN 978-80-7439-056-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0628-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1290-7.
IAGET, Jean – INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007 (2010, 2014). ISBN 978-80-7367-263-8.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP, 1997. ISBN 80-7067-779-1.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie, Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-2141-4.
Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Odborná a doporučená literatura.
Odborné časopisy: např. časopis Československá psychologie (ISSN 0009-062X); nebo Psychologie a její kontexty (ISSN 1803-9278 (print) ISSN 1805-9023 (online); dále Psychologie pro praxi (ISSN 1803-8670), časopis Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace (ISSN 1802 - 3983).
Členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu psychologie dostupná všechna odborná literatura, psychologické slovníky, ve studovně volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy také služba e-PK a další.
Hodnoticí metody a kritéria
Zpracování referátů – 50 % výsledného hodnocení
Docházka a aktivní účast na přednášce, příprava ke zpracování portfolia studenta – 50 % výsledného hodnocení
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:20–16:50 | Eva ŠAŠINKOVÁ | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 | ||
St | 18:30–20:00 | Eva ŠAŠINKOVÁ | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 2 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace filmová hudba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg)-klavírní trio (volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Klavír (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Varhany (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Harfa (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Housle (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg)-smyčcové kvarteto (volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Kytara (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Viola (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Fagot (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Flétna (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg)-dechové kvinteto (volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Trubka (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Tuba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Nonverbální divadlo (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební režie (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (volitelný předmět)
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (volitelný předmět)
- Jazzová hudba (Mg) od 2019/20 (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)