Psychologie 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108PSYC2 ZK 2 2PT česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Posluchači tohoto předmětu budou obeznámeni s odbornými pojmy a terminologií vědního oboru psychologie a hudební psychologie. Získají základní přehled o dějinách psychologie a významných osobnostech tohoto oboru. Studenti získají teoretické poznatky o předpokladech, dovednostech a schopnostech žáka. Naučí se, jak žáky motivovat, osvojí si základní dovednosti pedagogické psychologie a jejich uplatnění v praxi. Studium psychologie a hudební psychologie umožní studentům hlubší proniknutí do vlastního hudebního vědomí a pochopení některých pochodů hudebního tvoření a percepce hudby.

Součástí výstupu z předmětu bude tvorba vlastního odborného portfolia, které slouží jako písemná závěrečná práce a kterou student předloží u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie.

Vazba na SZZ:

Absolvování předmětu Psychologie, včetně předmětů Pedagogika a Didaktika/Vyučovatelská praxe, je zároveň předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke státní zkoušce, a získal tak pedagogickou způsobilost pro budoucí povolání učitel hudby/hudební výchovy.

Forma studia

přednáška

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Letní semestr se zaměřuje na proces vzdělávání a vzdělávání hudbou. Řeší propojení vědního oboru psychologie s hudební vědou, na jehož základě vznikla poměrně mladá vědní disciplína hudební psychologie, jejíž nejnovější závěry a poznatky jsou nedělitelnou součástí úspěšné přípravy na povolání učitele hudby. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími styly a metodami profesionální hudební výchovy, s metodikou diagnostiky a tvořivého rozvoje hudebních schopností a dovedností žáků na jednotlivých stupních hudebního školství.

Tematické okruhy:

předmět hudební psychologie; výzkumné metody a metodologická východiska hudební psychologie; hudební schopnosti; psychodiagnostika; hudební nadání, talent a otázka dědičnosti; hudební myšlení a představivost, hudební prožitek; hudební dovednosti a hudební tvořivost; hudební motivace; hudebního vývoje jedince; sociální psychologie a její vliv na hudební rozvoj žáka; tréma a otázka stresu při veřejném vystupování; psychické a fyzické předpoklady interpreta; hodnocení a klasifikace žáků při hudební výuce; žáci na ZUŠ se specifickými vzdělávacími potřebami.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. Praha: Nakladatelství AMU v Praze, 2013. ISBN 9788073312626.

HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3704-1.

SEDLÁK, František – VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

Doporučená literatura:

HAVASOVÁ, Kató. Nebojte se trémy. Praha: Edition Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.

HOLAS, Milan. Hudební nadání. Praha: Hudební fakulta AMU v Praze, 1994. ISBN 80-85883-007.

GARDER, Howard. Dimenze myšlení, teorie rozmanitých inteligencí. (kapitola Hudební inteligence). Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1303-1.

KULKA, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan – PRAŽÁKOVÁ, Zdeňka. Psychologie pro konzervatoře. Praha: SPN, 1998.

POLEDŇÁK, Ivan. ABC Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Odborná a doporučená literatura.

Odborné časopisy: např. časopis Československá psychologie (ISSN 0009-062X); nebo Psychologie a její kontexty (ISSN 1803-9278 (print) ISSN 1805-9023 (online); dále Psychologie pro praxi (ISSN 1803-8670), časopis Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace (ISSN 1802 - 3983).

Členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu psychologie dostupná všechna odborná literatura, psychologické slovníky, ve studovně volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy také služba e-PK a další.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka a aktivní účast na přednášce, práce na profesním a odborném portfoliu studenta – 40 % výsledného hodnocení

Zkouška (zkouška se skládá z písemné a dle potřeby i opravné ústní části) – 60 % výsledného hodnocení

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů