Dramaturgie autorského divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109DAD2 | ZK | 3 | 2PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti se orientují v základní terminologii v žánrech nonverbálního divadla.
Využití dramatického textu, orientace v současných tématech a jejich zpracování v rámci autorské tvorby.
Posluchači mají přehled o současných tendencí ve scénografii a znají hlavní divadelní prostory, kulturní centra a rezidence.
Znalost historických souvislostí v rámci divadelního prostoru a scénografie v nonverbálním divadle.
Schopnost analýzy významů uspořádání divadelního prostoru.
Forma studia
přednášky
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Hlavním cílem je seznámení s problematikou pojmosloví a terminologií v oblasti nonverbálního divadla.
Znalost historických souvislostí jednotlivých složek autorské tvorby (libreto, dramatický text, divadelní prostor a scénografie).
Hledání a objevování inspiračních zdrojů, orientace v současných tématech a jejich zpracování v rámci autorské tvorby.
Využití dramatického textu v rámci autorské tvorby v žánrech nonverbálního divadla.
Orientace a znalost divadelních prostor a scénografie v historických souvislostech – od antiky, středověké divadlo, renesanci, Alžbětinské divadlo, přes období klasické pantomimy až po rozvoj divadelní architektury a scénografie v dobách první a druhé divadelní reformy.
Přehled hlavních současných divadelních prostor, center a rezidencí u nás.
Seznámení s tvorbou v nedivadelních prostorách - SITE-SPECIFIC divadelní projekty.
Studenti se orientují v současných trendech scénografických disciplín. Jsou seznámeni s tvorbou a experimenty na poli světelného designu u nás. (Josef Svoboda, Laterna Magika).
Znalost současných tendencí ve scénografii v žánrech nonverbálního divadla.
Studenti jsou schopni rozboru vizuálního záměru autorského projektu.
Teoretické přednášky jsou doplněny vizuálním materiálem archivu katedry, který umožňuje posluchačům získat konkrétní příklady a ukázky divadelních prostor a scénografických postupů v žánrech nonverbálního divadla.
Výuka probíhá formou přednášek, které jsou v úzkém propojení s praktickou výukou autorské tvorby (Fyzické divadlo, Herectví s maskou, Individuální tvorba) a v součinnosti s výukou předmětu „Teorie nonverbálního divadla“.
Tematické okruhy:
Problematika pojmosloví, definic a terminologie v oblasti nonverbálního divadla.
Hledání a objevování inspiračních zdrojů, orientace v současných tématech a jejich zpracování v rámci autorské tvorby.
Práce s libretem. Dramatický text v žánrech nonverbálního divadla. Zákonitosti a specifika libreta v nonverbálním divadle.
Divadelní prostor a scénografie v historických souvislostech – ANTIKA, středověké divadlo, renesance a Alžbětinské divadlo.
Prostor v období klasické pantomimy - J.G. Deburau – divadlo Funambules.
Rozvoj divadelní architektury a scénografie v dobách první a druhé divadelní reformy.
Přehled hlavních současných divadelních prostor, center a rezidencí u nás.
Tvorba v nedivadelních prostorách - SITE-SPECIFIC divadelní projekty.
Světelný design - Josef Svoboda, Laterna Magika.
Současné tendence ve scénografii v žánrech nonverbálního divadla.
Prostor a scénografie – analýza autorského projektu.
Analýza scénografických a prostorových tendencí v současné pantomimě, fyzickém divadle a novém cirkuse (ukázky z tvorby: divadlo Krepsko, festival 4plus4dny v pohybu, Tomáš Žižka-Mamapapa, Krištof Kintera - Jednotka, M. Bambušek - spolek MEZERY, Lucie Ferenzová - divadlo KOLONIE, absolventi Ctibora Turby, divadlo Continuo a další).
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
ARISTOTELES. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-131-1.
BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.
DECROUX, Etienne. Slova o mimu. Nakladatelství JAMU Brno, 2018. ISBN 978-80-7460-144-6.
HALAŠ, Adam. Být mim je in. Taneční zóna, 2019. č. 1, r. 23, s. 6-11.
HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha.
HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce. Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-222-0.
HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 1996. 237 s. ISBN 80-901671-7-9.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník. Institut umění-Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0.
SVOBODA, Josef. Tajemství divadelního prostoru. Praha, 1992. ISBN 80-207-0170-2.
ŽIŽKA, Tomáš a kolektiv. Site-specific-divadelní projekty. Praha, 2008. ISBN 970-80-8610-244-1.
Doporučená literatura:
CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus: s doslovem O atribuci divadlu od Jana Dvořáka. Praha: Pražská scéna, 2006. Panorama českého alternativního divadla. ISBN 8086102556.
CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Divadelní ústav - Institut umění, 2007. ISBN 80-7008-204-1.
FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4.
VAVŘÍKOVÁ, Eliška. Mimesis a poiesis: od etnoscénologického výzkumu k hereckému projevu v inscenaci Farmy v jeskyni Sclavi/Emigrantova Píseň. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2009. 165 s. ISBN 978-80-86970-87-5.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce (min. 80 % docházky), míra osobního zapojení do diskusí, aktivní rozbor ukázek a pravidelný dialog nad dílčími tématy.
Reflexe semestrální výuky.
Podmínkou k udělení zkoušky je úspěšné splnění vědomostního kvízu, ústní zkouška a reflexe autorského divadelního projektu (většinou se jedná o absolventské představení).
Poznámka
Bez údaje.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)