Dramaturgie a režie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109DR1 | ZK | 8 | 8CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Každý student dostal prostor k tvůrčí realizaci jako choreograf, dramaturg a režisér. Jeho úloha se proměňuje v závislosti na dílčích zadáních, a kromě úlohy inscenátora se ujímá i role interpreta pod vedením jiného studenta.
Výsledný tvar směřuje k syntéze všech složek autorského procesu a student se v roli režiséra zaměřuje na hledání jednotného pohybového výrazu v prostorovém rámci včetně přesvědčivého tematického sdělení.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Obsah kurzu
Prohloubení a zdokonalení hlavních principů autorské tvorby v nonverbálním divadle.
Student se učí být tvůrcem konceptů, dramaturgem a režisérem se specializací v oblasti nonverbálního divadla (zejména pantomima, fyzické divadlo a klaunérie).
Rozvoj pohybového a hereckého výrazu, kultivace estetiky hereckého projevu.
Aplikace a následná analýza a reflexe dramaturgicko-režijních zadání.
Rozšíření oblastí pro hledání inspirací tvorby. Schopnost nacházet aktuální témata pro uměleckou tvorbu, analyzovat jejich význam v historických a společenských souvislostech.
Aplikace principů tvorby v praktických cvičení. Rozvíjení situací prostřednictvím ukotvení tématu v imaginárním i v konkrétním fyzickém prostoru.
Prohloubení schopnosti práce v kolektivu, tvořivé rozvíjení materiálu pro vlastní pohybové ztvárnění i pro režijní vedení herce-mima/performera nebo skupiny.
Osvojení návyku hledat a definovat vlastní principy autorského myšlení a následně je aplikovat individuálně nebo v kolektivu. Vymezení vlastní tvořivosti v synergii „dialogu a konfrontací“ s tvůrčími partnery.
Student je veden k poznávání a aktivní práci se zákonitostmi dramatu a k aplikaci principů tvorby jak v divadelním prostoru, tak ve specifických prostorách.
Výuka směřuje k syntéze všech složek autorského procesu, od volby tématu přes vytvoření libreta, výtvarnou složku, světelný design, hudbu, práci s multimédii až po procesuální dramaturgii, která zahrnuje pojmenování a rozvíjení zadaného tématu.
Studium probíhá formou cvičení sestávající z praktických a teoretických bloků, které kopírují průběh práce na výsledné inscenaci.
Tematické okruhy:
Lektorské úvody do oblastí dramatické látky a inscenačních principů, výstavba a čtení mizanscény, možnosti využití syntézy vizuální dramaturgie a performativních prvků v činoherním divadle.
Ladění – princip společného čtení dramatické látky s průběžnou reflexí výkladu textů.
Postupné shromažďování emocionálního, pohybového a vizuálního materiálu.
Hledání struktury tréninků, adaptace na proces zkoušení.
Individuální práce na libretu – vlastní zpracování rozvíjejícího se tématu.
Konzultace „s odborníky z praxe“, hledání sjednocujícího uspořádání prostoru, místa děje, audiovizuální strukturování imaginárního a fyzického prostoru a scény.
Principy kostýmů, hudby, využití multimédií a práce na zvukové a světelné složce závěrečného projektu.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.
CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-146-9.
ČECHOV, Michail Alexandrovič. O herecké technice. Praha: KANT, 2017. ISBN 80-7008-054-X.
HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT-Karel Kerlický Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7437-060-1.
KLÍMA, Miloslav. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2016. ISBN 978-80-86102-98-6.
SVOBODA, Josef. Tajemství divadelního prostoru. Praha, 1992. ISBN
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. ISBN 978-80-7331-148-3.
VÁCLAVOVÁ, Denisa a Tomáš ŽIŽKA a kol. Site-specific-divadelní projekty. Praha: Pražská scéna / Prague Stage Publishing House, 2008. ISBN 970-80-86102-44-3.
Doporučená literatura:
BARRAULT, Jean-Louis. Som divadelník. Bratislava, 1961.
CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2007. ISBN 9788070082041.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Umenie mizanscény. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. ISBN 80-88987-03-2.
FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4.
RÉMY, Tristan. Klauniády. Praha: Orbis, 1968.
VACHEK, Karel. Teorie hmoty, o vnitřním smíchu, rozdvojení mysli a středovém osudu. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4488-6.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce (min. 80 % docházky), ochota ke tvořivosti v jednotlivých oblastech společné tvorby, míra osobního zapojení při interpretaci kolektivního díla.
Reflexe semestrální výuky a závěrečného představení.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje