Psychologie pro managery 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
110PMNG1 Z 2 2PT česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Posluchači předmětu psychologie pro manažery v prvním semestru výuky získají přehled a znalosti ve vědním oboru psychologie se všemi jejími disciplínami, které jsou nutné pro výkon povolání manažera v oblasti múzických umění. Studenti budou obeznámeni se všemi odbornými pojmy a terminologií vědního oboru psychologie: lidská povaha lidské psychiky, vědomí a nevědomí, prožívání, chování, osobnost a její psychická aktivita a procesy, biologická determinace psychiky, nervová soustava, humorální soustava, dědičnost, a se základními psychickými funkcemi: vnímání, pozornost, paměť, myšlení, představivost a fantazie, city atd. Zároveň studenti získají základní přehled o dějinách psychologie se zaměřením na hlavní osobnosti tohoto oboru v historickém vývoji.

Na tento obecný úvod naváže vymezení předmětu psychologie jako svého druhu manažerská psychologie a jejího propojení s hudební vědou. Studenti budou seznámeni se všemi diagnostickými metodami, které jsou nezbytné pro budoucí povolání hudební manažer. Jde především o aplikaci teorie a koncepty psychologie na potřeby hudebně manažerské praxe.

Studium psychologie pro manažery umožní studentovi také hlubší sebepoznání vlastních manažerských předpokladů, zájmů, motivace, vůle a dalších činitelů. Tato látka studentům umožní hlubší proniknutí do vlastního vědomí lídra a pochopení některých pochodů a hlavních rysů osobnosti manažera.

Forma studia

přednášky

.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Cílem dvousemestrálních přednášek je seznámit studenty se všemi základními pojmy a koncepcemi zejména z oblasti psychologie pro manažery v takovém rozsahu, aby absolvent kurzu byl schopen definovat základní pojmy psychologie, objasnit funkce psychických jevů a vysvětlit jejich základní druhy, spolehlivě se orientoval v hlavních psychologických směrech a dokázal charakterizovat přínos jejich hlavních představitelů a především byl připraven získané poznatky z předmětu úspěšně aplikovat ve vlastní manažerské praxi. Přednášky zaměřené na dějiny psychologie budou pojaty jako uvedení do vývoje psychologického myšlení v návaznosti na hlavní směry evropské filozofie tak, aby studenti získali jasnou představu o ideových zdrojích významných psychologických teorií a dokázali se spolehlivě orientovat v odlišnostech jejich metodologických přístupů.

Tematické okruhy:

1.Úvodní vzájemně seznamovací hodina s důrazem na poznání individuálního zaměření studentů a jejich předchozího vzdělání.

2.Psychologie jako věda o člověku a její umístění v obecném systému věd, klasifikace psychologických vědních disciplín (biologická psychologie, obecná psychologie, psychologie osobnosti apod.). Psychologie v životě člověka, využití psychologie v praxi.

3.Základní pojmy psychologie: psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické procesy, psychické stavy, psychické vlastnosti atd. Základní znaky, funkce a třídění psychických jevů.

4.Úvod do dějin psychologie. Psychologie jako součást filozofie, provázanost s filozofickými směry. Asocianismus, strukturalismus, funkcionalismus, behaviorismus.

5.Gestalt psychologie, psychoanalýza, kognitivní psychologie, humanistická psychologie, vývoj české psychologie.

6.Základní metody v psychologii: pozorování a sebepozorování, experiment, rozhovor, dotazníky, testy, analýza výsledků činnosti, biografická metoda, přístrojové metody.

7.Charakteristika vnímání: základní druhy počitků, vlastnosti vnímání, základní druhy vnímání, typy vnímání. Charakteristika představivosti a fantazie: základní druhy představ, představové typy, asociace.

8.Problematika paměti, učení a pozornosti: fáze paměťového procesu, základní druhy a typy paměti, vymezení pojmu učení, druhy učení, druhy a typy pozornosti.

9.Emoce a city: základní znaky emocí, složky emocionálního procesu, klasifikace emocí.

10.Teorie motivace: motivační proces a charakteristika základních motivů.

11.Psychologie práce a organizace.

12.Řešení konfliktních situací: zdroje a základní druhy a typy konfliktů, typické konfliktní situace a jejich řešení.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BEDRNOVÁ, E. & PAUKNEROVÁ, D. (a kol.). Management osobního rozvoje. Duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-381-6.

MIKULÁŠTÍK, M. Manažerská psychologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4221-2.

PAUKNEROVÁ, D. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1706-9.

STEIGER, T. a LIPPMANN, E. Psychologie pro manažery. Jak ovládnout umění vést. Praha: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0006-3.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.

Doporučená literatura:

ALDER, H. NLP jak v práci dosáhnout vynikajících výsledků. Praha: Pragma, 1997. ISBN 80-7205-473-2.

AMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.

BĚLOHLÁVKOVÁ, V. Jak porozuměn řeči těla. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-492-3.

BLATNÝ a kol. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.

ČAKRT, M. Typologie osobnosti pro manažery. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-85943-12-3.

DACEY, J. S. – LENNON, K. H. Kreativita. Praha: Grada, 2000.

GARDER, H. Dimenze myšlení, teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.

GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Překlad: Markéta Bílková. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6.

HARTL, P. – HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Portál 2010. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 800 s. ISBN 978-80-7367-686-5.

HELUS, Z. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2011. 320 s. ISBN: 978-80-247-3037-0.

HUNT, M. Dějiny psychologie. Translated by Ivo Müller – Renáta Mlíkovská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 708 s. ISBN 80-7178-386-2.

JUNG, C. G. Duše moderního člověka. Brno: Atlantis, 1994, přel. Karel Plocek.

KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.

NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Vyd. 1. Praha: Academia, 2000. 335 s. ISBN 80-200-0763-6.

NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1995. 174 s. ISBN 80-85937-23-9.

PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999, 164 s., ISBN 80-7178-309-9.

PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 328 s. ISBN 80-247-0871-X.

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004. 472 s. ISBN 80-200-1387-3.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: portál, 2008. ISBN 978-80-7367-447-2.

SHEEHY, N. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005. 238 s. ISBN 80-86598-82-9.

ŠVANCARA, J. Emoce, motivace, volní procesy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 142 s. Psychologie. ISBN 80-86633-11-X.

URY, W. Jak překonat nesouhlas. Zásady vyjednávání s lidmi, s nimiž nelze vyjednat. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-039-2.

Hodnoticí metody a kritéria

  1. Docházka a aktivní účast na přednášce – 60 %
  2. Zpracování a prezentace referátu na volně zvolené a konzultované téma – 40 %

Při udělení zápočtu se bude vycházet v první řadě z aktivní účasti na přednáškách. Důraz je kladen na aktivní účast z důvodů obsahu přednášek, který ne vždy vychází z látky obsažené v odborných materiálech a publikacích. Ve většině případů půjde o látku, která vychází z přímých informací a zkušeností vyučujícího, kde se obsah přednášek kromě projekce a lektorské činnosti, zaměřujeme také na aktivní diskusi a nácvik konkrétních manažerských dovedností.

Téma referátu v průběhu semestru je možné volně zvolit, nutná je ovšem předchozí konzultace a domluva s vyučujícím předmětu. Dále je možné při výběru tématu referátu vyjít z titulů uvedených v seznamu povinné a doporučené literatury.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů