Hudební estetika pro hudební režiséry 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171HEHR1 | Z | 5 | 1PT+1ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti se po absolvování předmětu orientují v oblasti současné estetiky a sémiotiky hudby a teorie hudební interpretace. Jsou schopni z hlediska hudební estetiky a teorie hudebního umění pojímat téma své diplomové práce se zaměřením na specifika hudební režie při nahrávání hudby.
Forma studia
přednáška, seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Získání aktuálních poznatků z hudební estetiky, hudební sémiotiky, teorie interpretace a stavu současné internetizace a vizualizace hudebního umění (přednáška).
Na semináři studenti získají zkušenosti při vedení odborné diskuze o tématu vlastní seminární práce či tématech prací ostatních studentů, jsou schopni formulovat vlastní názory a konfrontovat je s názory odborné veřejnosti.
Shrnutí obsahu předmětu:
Objasnění pojmů a kategorií hudební estetiky, hudební sémiotiky a hudební interpretace a jejich aplikace v oblasti záznamu zvuku a oboru hudební režie. Obsah přednášek je dále zaměřen na přínos Pražské hudebně sémiotické školy a významné historické osobnosti hudební estetiky včetně jejich díla. Předmět vede studenty k potřebě vnímat hudební estetiku jako součást uměleckého ztvárnění záznamu zvuku a uplatňování hudebně estetických hodnot při postupech hudební režie.
Tematické okruhy:
• Pojmy a kategorie hudební estetiky. Estetická a umělecká hodnota v hudbě.
• Pojmy hudební sémiotiky a přínos Pražské hudebně sémiotické školy
• Pojmy teorie hudební interpretace
• Eduard Hanslick a soudobá evropská hudební kultura
• Hans Heinrich Eggebrecht a pojetí hudby jako hry
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Hudba a krásno. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-479-3.
HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973.
POLEDŇÁK, Ivan. Hudba jako problém estetiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1215-1. (Vybrané kapitoly)
SACKS, Oliver. Musicophilia. Praha: dybbuk, 2015. ISBN 978-80-7438-132-4. (Vybrané kapitoly)
ZICH, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1987. (Vybrané kapitoly)
Doporučená literatura:
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Philosophie der Neuen Musik. Tübingen: 1949; Frankfurt am Main: 1969.
FUBINI, Enrico. Geschichte der Musikästhetik. Stuttgart-Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1997.
FUKAČ, Jiří, JIRÁNEK, Jaroslav, POLEDŇÁK, Ivan, VOLEK, Jaroslav et alii. Základy hudební sémiotiky I, II, III. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, 1992.
GODÁR, Vladimír. Kacírske quodlibety. Bratislava: Music Forum, 1998.
HARNONCOURT, Nicolas. Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2003.
LIPPMAN, Edward. A History of Western Musical Aesthetics. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1992.
LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. Praha: Editio Supraphon, 1982.
MIHULE, Jaroslav. Otázky hudební estetiky. Praha: Univerzita Karlova, 2016.
ROSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání 20. století. Praha: Argo, 2011.
SCRUTON, Roger. Hudobná estetika. Bratislava: Hudobné centrum, 2009.
VIČAR, Jan, DYKAST, Roman. Hudební estetika. Praha: Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-30-9.
VOLEK, Jaroslav. Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton, 1988.
Specifická literatura podle zaměření diplomanta.
Hodnoticí metody a kritéria
Student získává zápočet na základě písemného testu, při kterém prokáže znalost látky uvedené v anotaci předmětu. Podmínkou přístupu k testu je účast studenta na seminářích v minimálním rozsahu 75 %, úspěšné přednesení referátu na individuálně dohodnuté téma, aktivní účast ve skupinových diskusích.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje