Specializovaná sluchová analýza 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171SSA2 | ZK | 2 | 1CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student po nácviku sluchových cvičení dokáže analyzovat jevy zachycené v tematických okruzích s akcentem na příklady z hudby období renesance.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Přirozené hudebně sluchové předpoklady. Základní sluchová a intonační průprava na úrovni konzervatoří (schopnost sluchem rozeznat intervaly, akordy a jejich obraty atd.). Základní hudebně teoretická průprava (stupnice, akordy, rozeznávání nástrojů, formování hudební věty).
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Zvládnutí sluchové analýzy hudebního materiálu reflektujícího hudebně – teoretické jevy z oblasti intonace, harmonie, kontrapunktu a rytmu ve formě cvičení postupné obtížnosti.
Notové příklady jsou vybírány z vhodné hudební literatury odpovídající vybranému slohovému období a žánru skladeb. Z tohoto materiálu jsou tvořena sluchová cvičení.
Tematické okruhy:
Mollová tónina
Harmonická, melodická a aiolská mollová stupnice
Akordy – kvintakord a jeho obraty, zvětšený a zmenšený kvintakord
Ars antiqua – Perotinus
Ars nova – G. da Cascia, G. De Machaut
Hudba anglická – L. Power, J. Dunstable
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
Knihy
HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie.Praha: Supraphon, 1972, 304 s. 02-189-72
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Praha: Editio Supraphon, 1981, 208 s. 02-004-81.
PERLMUTTER, Adam. Perfect pitch method : A musician guide to recognizing pitches by ear. Cheltenham: Hal. Leonard corporation, 2014. 82 s. +. ISBN 978-0-634-09778-2 3 CD.
SPILKA, František. Hudební diktát : metodický návod a výběr příkladů melodických, rytmických a harmonických. 2. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966. 130 s. : notové ukázky.
SPILKA, František. Sluchová cvičení : příklady a úlohy k prohloubení hudebnosti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. 460 s. : notové ukázky.
Web
Jacobs Vocal Academy. Ear Training Exercises. Level 1-8. [Sluchová cvičení online]
Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=EazFLAA-Pog&t=219s
Harvard University. The Music Lab. 2019. [Poslechové testy online].
Dostupné z: http://themusiclab.org
Hodnoticí metody a kritéria
Student získá známku ze zkoušky na základě úspěšně absolvovaného sluchového testu. Test se skládá z diktátu u klavíru (nebo z poslechu připravených příkladů). Obsahuje absolutní tónové výšky, intervaly a vícezvuky. Následuje diktát krátkého hudebního tématu v originální instrumentaci ze záznamu. U obou částí testu se požaduje přesný notový zápis. Výsledek testu musí být vyšší než 75 % z celkového počtu bodů. Bodové hodnocení je stanoveno pro každý test samostatně. Student musí splnit minimálně 60 % docházky.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:15–14:00 | Sylva STEJSKALOVÁ | Učebna KZT Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)