Specializovaná sluchová analýza 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171SSA3 | Z | 2 | 1CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student si osvojí znalost církevních tónin i exotických stupnic při intonaci a sluchové analýze. Získá zkušenost se septakordy a nónovými akordy. Vytříbí si analytické slyšení různých kontrapunktických technik.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Přirozené hudebně sluchové předpoklady. Základní sluchová a intonační průprava na úrovni konzervatoří a úspěšné absolvování předmětu v předchozím ročníku.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Prohloubení znalostí a získání zkušenosti v oblasti sluchové analýzy. Příklady hudebního materiálu reflektují hudebně – teoretické jevy z oblasti intonace, harmonie, kontrapunktu a rytmu ve formě cvičení postupné obtížnosti. Notové příklady jsou vybírány z vhodné hudební literatury odpovídající vybranému slohovému období, případně žánru skladeb. Hudba období renesance poskytuje velké bohatství příkladů pro sluchové diktáty z oblasti polyfonní hudby.
Tematické okruhy:
Církevní tóniny – církevní stupnice a jejich transpozice
Čtyřzvuky a pětizvuky
Stupnice exotické – stupnice pentatonická, cikánská a celotónová
Hudba období renesance
Burgundská a nizozemská polyfonie
vícehlasý chanson, čtyřhlas, imitační technika
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
Knihy
HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: Supraphon, 1972, 304 s. 02-189-72
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Praha: Editio Supraphon, 1981, 208 s. 02-004-81.
PERLMUTTER, Adam. Perfect pitch method : A musician guide to recognizing pitches by ear. Cheltenham: Hal. Leonard corporation, 2014. 82 s. +. ISBN 978-0-634-09778-2 3 CD.
SPILKA, František. Hudební diktát : metodický návod a výběr příkladů melodických, rytmických a harmonických. 2. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966. 130 s. : notové ukázky.
SPILKA, František. Sluchová cvičení : příklady a úlohy k prohloubení hudebnosti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. 460 s. : notové ukázky.
Web
Jacobs Vocal Academy. Ear Training Exercises. Level 1-8. [Sluchová cvičení online]
Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=EazFLAA-Pog&t=219s
Harvard University. The Music Lab. 2019. [Poslechové testy online].
Dostupné z: http://themusiclab.org
Hodnoticí metody a kritéria
Student získá zápočet na základě úspěšně absolvovaného sluchového testu, který se skládá z diktátu u klavíru (nebo z poslechu připravených příkladů) obsahujícího absolutní tónové výšky, intervaly a vícezvuky a diktátu krátkého hudebního tématu ze záznamu s požadavkem přesného notového zápisu. Výsledek testu musí být vyšší než 75 % z celkového počtu bodů. Bodové hodnocení je stanoveno pro každý test samostatně. Student musí splnit minimálně 60 % docházky.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:05–09:50 | Sylva STEJSKALOVÁ | Učebna KZT Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (volitelný předmět)