Dějiny a literatura bicích nástrojů 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173DLBI4 | ZK | 2 | 1ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student je schopen aktivní tvořivé účasti na interpretaci symfonické hudby z období, kdy party bicích nástrojů doznaly nejprudšího rozvoje uplatnění. Je vybaven znalostí neustále se rozšiřujícího instrumentáře i dobových a lokálních omezení, se kterým museli počítat například čeští autoři v období izolace ČSSR před západním světem.
Má přehled o stěžejních dílech tohoto období, významných i z pohledu využití bicích nástrojů. Zná detailně pro bicí nástroje významnou literaturu období 20. století. Je v kontaktu se soudobou tvorbou.
Je schopen při realizaci bohatých orchestrálních partů uplatnit znalost souvislostí s celkovým směřováním hudby v tomto období. Rovněž tak opačně - na základě praktické zkušenosti s těmito party je dokáže samostatně analyzovat a nacházet společná pravidla pro inspirativní interpretaci.
Student má přehled o širokém spektru nástrojů, které jsou v symfonickém orchestru užívány v hudbě 20. století a v hudbě současné.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V úvodu čtvrtého semestru se předmět věnuje vlivu vojenských hudeb, jejich promítnutí do lidového uplatnění (dechové hudby). Stručně pojednává i o dalších formách lidového umění, o hudbě folklorní.
Těžištěm tohoto semestru je však symfonická hudba 20. a 21. století. Cílem je seznámit studenta s rolí bicích nástrojů v této hudbě.
Pozornost je věnována také fenoménu přehlídkového bubnování - od Basilejských karnevalů po americké „marching bands“ a „drum-lines“.
Rovněž v tomto semestru je předmět výrazně provázán s předmětem Orchestrální party a sóla bicích, navíc i s předmětem Malý buben.
Předmět se souběžně věnuje dvěma oblastem:
A) nástroje - archetypy, vývoj, konstrukce, funkce, uplatnění, příklady literatury s jejich využitím
B) hudební styly, pro ně typické nástroje, kompoziční postupy a interpretační přístupy, autoři, významní interpreti.
Tematické okruhy:
A/ Turecko, vojenské hudby, dechové orchestry, folklorní hudba
- století - bicí nástroje v symfonické hudbě
„Marching bands“, „Drum-line“
B/ Malý buben a všechny jeho varianty
Činely, velký buben, nástroje symfonického orchestru II.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BECK, John. Encyclopedia of percussion. 2nd ed. New York: Routledge, c2007. ISBN 9780415971232.
BLADES, James. Percussion instruments and their history. Rev. ed. White Plains, N.Y.: Distributed by Pro/AM Music Resources, 1992. ISBN 978-0933224612.
HUTTER, Josef. Hudební nástroje. 1. vyd. Praha: František Novák, 1945.
KOTEK, Miroslav. Bicí nástroje. 1. vyd. Praha: Panton, 1983.
Diplomové práce absolventů HAMU a JAMU
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky
YouTube
Hodnoticí metody a kritéria
Pro udělení atestace je rozhodující aktivní přístup během celého semestru, schopnost samostatné práce při vyhledávání zdrojů informací – 40 %.
přednesení referátu s písemnou přípravou v rozsahu min. 2 normostran – téma z okruhu „historie skladeb s užitím bicích nástrojů“ a ověření znalosti probraného učiva za oba semestry formou ústní zkoušky – 60 %.
Účast na výuce minimálně 70 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje