Didaktika/Vyučovatelská praxe bicích nástrojů 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173DPB2 | ZK | 1 | 7P+7S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student zvládá výukovou problematiku na základních, středních i vysokých školách a má dostatečné vědomosti pro řešení metodických a didaktických požadavků.
Forma studia
semináře, přednášky
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem výuky předmětu je zvládnutí metodických, pedagogických a didaktických zásad a postupů, které jsou nezbytné pro kvalitní výuku na základním, středním i terciálním stupni vzdělávání.
Na přednáškách a seminářích je zvolena interaktivní metoda výuky, při níž si pedagog opakovaně ověřuje znalosti v hlavní disciplíně (didaktika) i v dalších příbuzných disciplínách (pedagogika, metodika hry na nástroj, vyučovatelská praxe). Vyučovatelská praxe probíhá na ZUŠ Stodůlky, Konzervatoři v Praze, Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy nebo na jiné ZUŠ nebo střední škole hudebního zaměření. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
- problematika výběru vhodných nástrojů a paliček
- vír – způsoby výuky u různých nástrojů
- jazzová a taneční bicí souprava – způsoby výuky
- ladění a pedalizace tympánů
- práce v souboru bicích nástrojů
- interpretace soudobé hudby
- hodnocení uměleckého výstupu /pedagog, soutěžní porota, odborná kritika/
- příprava na soutěže, přijímací zkoušky a konkursní řízení
- výkonnostní růst a udržení vrcholné výkonnosti po dobu aktivní činnosti
- hra zpaměti, její průprava a rozvoj na základě metody náročnosti, soustavnosti a vytrvalosti
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
OPATŘIL, Stanislav. Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha: SPN, 1985. ISBN 14-458-85.
KLEIBL, Martin. Koncepce základního uměleckého vzdělávání ve hře na bicí nástroje. Brno: JAMU, 2018. ISBN 9788074601330.
BILAN, Ladislav. Techniky hry na různé bicí nástroje - specifika a souvislosti. Praha: HAMU, 2020.
Doporučená literatura:
OPATŘILOVÁ, Marie. Sebevýchova vysokoškolských studentů. Olomouc: Univerzita J. E. Purkyně, 1984.
Hodnoticí metody a kritéria
Atestace je udělena na základě ústního pohovoru, při kterém student prokáže zvládnutí stanovené látky letního semestru, výuky a její analýzy. Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží emailem od vyučujícího.
Další požadavky na studenta: minimální docházka 75 %.
Státní závěrečná zkouška má ústní podobu a sumarizuje soubor tematických okruhů, které jsou souhrnem učiva celého akademického roku. Požadavkem je přitom orientace v problematice výuky, její analýzy, reflexe a efektivity výukového procesu.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Bicí nástroje (Mg) (volitelný předmět)