Orchestrální party a sóla bicích 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173OPSB1 | Z | 2 | 1CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má přehled o základních dílech světové i domácí literatury, obsahující závažné party bicích nástrojů.
Je schopen se zapojit organicky do zvuku celého orchestru.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V prvním semestru je na základě zjištění, s jakými skladbami studenti již přišli do praktického kontaktu, upřesněn studijní plán.
Cílem je zvládnout příslušné party nejen technicky ale i v kontextu zvuku celého orchestru. Důraz je kladen rovněž na stylovou čistotu předpokládající znalost zásad interpretace a zvukových kvalit nástrojů odpovídající období, ve kterém příslušná skladba vznikla. (Provázanost s předměty Dějiny a literatura bicích nástrojů a Studio rytmus a zvuk.)
Průběžně je zdokonalována pohotovost při hře z listu, a to individuálními i skupinovými cvičeními.
Tematické okruhy:
Studium orchestrálních sól a partů (melodických bicích nástrojů a ostatních b.n. mimo tympánů a malého bubnu) včetně jejich zasazení do celé partitury (znalost skladeb s významnými party bicích nástrojů). Poslech a analýza skladeb.
Zdokonalování pohotovosti, hra z listu na základě průběžné harmonické a formální analýzy.
Příprava ke konkurzům do symfonických orchestrů.
Pozornost je zaměřena na skladby francouzských impresionistů, z domácí tvorby pak například na dílo Leoše Janáčka.
Vyučující se věnuje také přípravě partů pro koncerty AKS.
Doporučená nebo povinná literatura
Příklad repertoáru:
BRITTEN, Benjamin. Průvodce mladého člověka orchestrem (xylofon)
DEBUSSY, Claude. Moře (zvonkohra)
JANÁČEK, Leoš. Její pastorkyňa (xylofon)
JANÁČEK, Leoš. Taras Bulba (zvony, činely)
JANÁČEK, Leoš. Z mrtvého domu - předehra (perkuse)
PAVLICA, Jiří. Missa Brevis (zvony)
RAVEL, Maurice. Dafnis a Chloé, suita (zvonkohra, tamburína, perkuse)
RAVEL, Maurice. Má matka husa (xylofon, zvonkohra)
RAVEL, Maurice. Španělská rapsodie (tamburína, kastaněty)
SAINT-SAENS, Camille. Karneval zvířat (xylofon, zvonkohra)
STRAVINSKÝ, Igor. Petruška (xylofon, zvonkohra, tamburína, perkuse)
STRAVINSKÝ, Igor. Pták ohnivák (xylofon)
Ve všech případech se jedná o hudebniny, vydání libovolné.
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky, YouTube
Poslech zkoušek a koncertů. Aktivní účast na edukačních programech České filharmonie.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru, znalost literatury. Dostatečný objem času věnovaný samostatnému nácviku a evidentní snaha o pokrok mezi jednotlivými cvičeními. Aktivní sledování domácí i zahraniční koncertní scény. (Hodnotí vyučující.)
Minimální účast ve cvičeních je 60 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje