Orchestrální party a sóla bicích 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173OPSB2 | Z | 2 | 1CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má přehled o základních dílech světové i domácí literatury, obsahující závažné party bicích nástrojů. Ovládá techniku nutnou ke zvládnutí náročných partů a sól.
Je schopen organicky se zapojit do zvuku celého orchestru.
Je pohotový při studiu nových partů, je schopen do značné míry realizovat vybrané orchestrální party i prima vista.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem je zvládnout příslušné party nejen technicky ale i v kontextu zvuku celého orchestru. Důraz je kladen rovněž na stylovou čistotu předpokládající znalost zásad interpretace a zvukových kvalit nástrojů odpovídající období, ve kterém příslušná skladba vznikla. (Provázanost s předměty Dějiny a literatura bicích nástrojů a Studio rytmus a zvuk.)
Studenti jsou seznámeni s problematikou konkurzních řízení včetně seznamu orchestrálních partů a sól, statisticky nejčastěji se vyskytujících při konkurzech v ČR a v zahraničí.
Průběžně je zdokonalována pohotovost při hře z listu, a to individuálními i skupinovými cvičeními.
Tematické okruhy:
Studium orchestrálních sól a partů (melodických bicích nástrojů a ostatních b.n. mimo tympánů a malého bubnu) včetně jejich zasazení do celé partitury (znalost skladeb s významnými party bicích nástrojů). Poslech a analýza skladeb.
Zdokonalování pohotovosti, hra z listu na základě průběžné harmonické a formální analýzy. Kolektivní trénink hry z listu - například barokní vícehlasy, jazzové etudy.
Příprava ke konkurzům do symfonických orchestrů.
Vyučující se věnuje také přípravě partů pro koncerty AKS.
Doporučená nebo povinná literatura
Příklad repertoáru:
BERLIOZ, Hector. Fantastická symfonie (velký buben)
ČAJKOVSKÝ, Petr Iljič. Symfonie „Manfred“ (velký buben, činely, tamburína)
ČAJKOVSKÝ, Petr Iljič. Symfonie č. 4 - finale (velký buben, činely)
DVOŘÁK, Antonín. Karneval (tamburína)
JARRE, Maurice. Suite ancinne - Gigue, Alphonse Leduc 21697
KASAL, Jan. Systemizace orchestrálních partů, magisterská práce, HAMU
KRAFT, William. Vintage Renaissance (tamburína)
MARTINŮ, Bohuslav. Inkantace (perkuse, xylofon - souhra)
MARTINŮ, Bohuslav. Symfonie č. 4 (perkuse)
PROKOFJEV, Sergej. Romeo a Julie - suity 1 a 2 (zvonkohra, xylofon)
SMETANA Bedřich. Má vlast (činely, triangl)
STRAVINSKÝ, Igor. Svěcení jara (velký buben)
ŠOSTAKOVIČ, Dmitrij. Šroub - Conciliator (xylofon)
Ve všech případech se jedná o hudebniny, vydání libovolné.
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky, YouTube
Poslech zkoušek a koncertů. Aktivní účast na edukačních programech České filharmonie.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru, znalost literatury. Dostatečný objem času věnovaný samostatnému nácviku a evidentní snaha o pokrok mezi jednotlivými cvičeními. Aktivní sledování domácí i zahraniční koncertní scény. (Hodnotí vyučující.)
Minimální účast ve cvičeních je 60 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje