Orchestrální party a sóla bicích 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173OPSB5 | Z | 2 | 1CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má přehled o základních dílech světové i domácí literatury, obsahující závažné party bicích nástrojů. Ovládá techniku nutnou ke zvládnutí náročných partů a sól.
Je schopen organicky se zapojit do zvuku celého orchestru. Dokáže určit adekvátní poměr mezi vlastním přínosem a podřízením se celku, mezi suverenitou při realizaci vlastního partu a citem pro kolektivní výsledek.
Je pohotový při studiu nových partů, je schopen do značné míry realizovat vybrané orchestrální party i prima vista.
Dovede prakticky uplatnit teoretické znalosti o inspiračních zdrojích autorů. Je schopen zprostředkovat estetický i obsahový prvek skladby posluchačům.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem je zvládnout příslušné party nejen technicky ale i v kontextu zvuku celého orchestru. Důraz je kladen rovněž na stylovou čistotu předpokládající znalost zásad interpretace a zvukových kvalit nástrojů odpovídající období, ve kterém příslušná skladba vznikla. (Provázanost s předměty Dějiny a literatura bicích nástrojů a Studio rytmus a zvuk.)
Průběžně je zdokonalována pohotovost při hře z listu, a to individuálními i skupinovými cvičeními.
Studenti jsou dle možností zapojování do edukačních programů České filharmonie a dalších orchestrů.
Tematické okruhy:
Studium orchestrálních sól a partů (melodických bicích nástrojů a ostatních b.n. mimo tympánů a malého bubnu) včetně jejich zasazení do celé partitury (znalost skladeb s významnými party bicích nástrojů). Poslech a analýza skladeb.
Zdokonalování pohotovosti, hra z listu na základě průběžné harmonické a formální analýzy.
Příprava ke konkurzům do symfonických orchestrů.
Vyučující se věnuje také přípravě partů pro koncerty AKS.
Doporučená nebo povinná literatura
Příklad repertoáru:
BERNSTEIN, Leonard. Candide (perkuse, xylofon, zvonkohra)
BERNSTEIN, Leonard. On the Waterfront (xylofon, zvonkohra, vibrafon, perkuse)
BERNSTEIN, Leonard. Serenade (xylofon, zvonkohra, zvony, perkuse)
BERNSTEIN, Leonard. West Side Story - Mambo (perkuse)
BERNSTEIN, Leonard. West Side Story (vibrafon)
GERSHWIN, George. Američan v Paříži (xylofon, perkuse)
GERSHWIN, George. Porgy and Bess (xylofon)
GERSHWIN, George. Rhapsody in Blue (xylofon)
PENDERECKI, Krzystof. Concerto grosso pro tři violoncella a orchestr (marimba)
Ve všech případech se jedná o hudebniny, vydání libovolné.
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky, YouTube
Poslech zkoušek a koncertů. Aktivní účast na edukačních programech České filharmonie.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru, znalost literatury. Dostatečný objem času věnovaný samostatnému nácviku a evidentní snaha o pokrok mezi jednotlivými cvičeními. Aktivní sledování domácí i zahraniční koncertní scény. (Hodnotí vyučující.)
Minimální účast na cvičeních je 60 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje