Studio rytmus a zvuk 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
173SRZV2 Z 1 1CT česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student má základní vhled do principů vnímání hudby a rytmu v různých etnických oblastech. Je schopen aplikovat rytmický systém konnakol na řešení komplikovaných rytmických sekvencí.

Student dokáže kvalifikovaně rozhodnout o výběru nástrojů a jejich přizpůsobení (ladění), umístění v sestavách a to zejména s ohledem na zachování stylové čistoty skladeb z různých fází technického vývoje bicích nástrojů a vývoje jejich uplatnění.

Forma studia

cvičení

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Cílevědomým kontrolovaným nácvikem polyrytmů se studenti učí ovládnout rutinní vzorce umožňující nadhled a opuštění matematického přístupu. Dalším stupněm je pak využití polyrytmů při improvizaci.

Studenti jsou vedeni k otevřenosti, nutné pro pochopení pro Evropana netradičních přístupů k hudbě a ke schopnosti využít inspiraci exotickými kulturami při vlastním interpretačním procesu. Rovněž také k uvědomění si úzké souvislosti mezi hudbou a pohybem.

Studenti se seznamují s vývojem nároků na zvukovost bicích nástrojů v různých žánrech, s dobově podmíněnými ideály zvuku jednotlivých nástrojů. Jsou vedeni k poctivosti při hledání stylové čistoty při interpretaci.

Rozvíjí se dovednosti pěstované v minulém semestru (práce s pamětí, nácvik polyrytmů a komplementárních rytmů - cítění a souhry).

Tematické okruhy:

Studium polyrytmů, simultánních rytmů, polymetriky a komplementárních rytmů. Jejich využití při improvizaci.

Studium etnické hudby z hlediska rytmů a odlišností oproti evropskému přístupu ve vnímání času a jeho členění v hudbě (např. africké rytmy, gamelan). Indický rytmický systém „Konnakol“.

Praktická cvičení komplementárních rytmů, amadindy. Vyjádření rytmu tělem.

Práce s pamětí. Rozbor skladeb, rytmická paměť, flexibilita, zápis.

Stylovost zvuku. Výběr nástrojů, ladění blanozvučných bicích nástrojů.

Převážně kolektivní praktická cvičení jsou doplněna individuálními konzultacemi.

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená literatura:

HOJNÝ, Stanislav. Etudy (Výběr etud se zaměřením na polyrytmy.)

LOCKETT, Pete. Indian Rhythms for Drumset . Hudson Music, 2008. ISBN 978-1423456780. (Book and CD)

https://www.amazon.com/Pete-Lockett/e/B00IEDL77U%3Fref=dbs_a_mng_rwt_scns_share

MAGADINI, Peter. Polyrhythms for the Drumset. Alfred Music, 1995. ISBN 978-0897248211. (Book and CD)

https://www.amazon.com/Polyrhythms-Drumset-Book-Peter-Magadini/dp/089724821X

Studijní pomůcky

Audio / video nahrávky:

Okazaki, Miles– Mirror

Dave Holland Quintet – Points of view

McLaughlin, John: Shakti

YouTube:

Konnakol lessons by Selva Ganesh and John McLaughlin

https://www.youtube.com/watch?v=SthuU6hTKNQ

Konnakol lessons by B.C. Manjunath

https://www.youtube.com/watch?v=lRcne9GaKtY&t=1s

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou pro získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru (hodnotí vyučující).

Účast na přednáškách a cvičeních minimálně 60 %.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů