Studio rytmus a zvuk 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173SRZV2 | Z | 1 | 1CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má základní vhled do principů vnímání hudby a rytmu v různých etnických oblastech. Je schopen aplikovat rytmický systém konnakol na řešení komplikovaných rytmických sekvencí.
Student dokáže kvalifikovaně rozhodnout o výběru nástrojů a jejich přizpůsobení (ladění), umístění v sestavách a to zejména s ohledem na zachování stylové čistoty skladeb z různých fází technického vývoje bicích nástrojů a vývoje jejich uplatnění.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílevědomým kontrolovaným nácvikem polyrytmů se studenti učí ovládnout rutinní vzorce umožňující nadhled a opuštění matematického přístupu. Dalším stupněm je pak využití polyrytmů při improvizaci.
Studenti jsou vedeni k otevřenosti, nutné pro pochopení pro Evropana netradičních přístupů k hudbě a ke schopnosti využít inspiraci exotickými kulturami při vlastním interpretačním procesu. Rovněž také k uvědomění si úzké souvislosti mezi hudbou a pohybem.
Studenti se seznamují s vývojem nároků na zvukovost bicích nástrojů v různých žánrech, s dobově podmíněnými ideály zvuku jednotlivých nástrojů. Jsou vedeni k poctivosti při hledání stylové čistoty při interpretaci.
Rozvíjí se dovednosti pěstované v minulém semestru (práce s pamětí, nácvik polyrytmů a komplementárních rytmů - cítění a souhry).
Tematické okruhy:
Studium polyrytmů, simultánních rytmů, polymetriky a komplementárních rytmů. Jejich využití při improvizaci.
Studium etnické hudby z hlediska rytmů a odlišností oproti evropskému přístupu ve vnímání času a jeho členění v hudbě (např. africké rytmy, gamelan). Indický rytmický systém „Konnakol“.
Praktická cvičení komplementárních rytmů, amadindy. Vyjádření rytmu tělem.
Práce s pamětí. Rozbor skladeb, rytmická paměť, flexibilita, zápis.
Stylovost zvuku. Výběr nástrojů, ladění blanozvučných bicích nástrojů.
Převážně kolektivní praktická cvičení jsou doplněna individuálními konzultacemi.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
HOJNÝ, Stanislav. Etudy (Výběr etud se zaměřením na polyrytmy.)
LOCKETT, Pete. Indian Rhythms for Drumset . Hudson Music, 2008. ISBN 978-1423456780. (Book and CD)
https://www.amazon.com/Pete-Lockett/e/B00IEDL77U%3Fref=dbs_a_mng_rwt_scns_share
MAGADINI, Peter. Polyrhythms for the Drumset. Alfred Music, 1995. ISBN 978-0897248211. (Book and CD)
https://www.amazon.com/Polyrhythms-Drumset-Book-Peter-Magadini/dp/089724821X
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky:
Okazaki, Miles– Mirror
Dave Holland Quintet – Points of view
McLaughlin, John: Shakti
YouTube:
Konnakol lessons by Selva Ganesh and John McLaughlin
https://www.youtube.com/watch?v=SthuU6hTKNQ
Konnakol lessons by B.C. Manjunath
https://www.youtube.com/watch?v=lRcne9GaKtY&t=1s
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou pro získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru (hodnotí vyučující).
Účast na přednáškách a cvičeních minimálně 60 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje