Studio rytmus a zvuk 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173SRZV3 | Z | 1 | 1CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student je schopen tvořivým způsobem pracovat se širokým spektrem zvukových možností bicích nástrojů při interpretaci skladeb 20. a 21. století. Je otevřený experimentům. Zodpovědně a bez předsudků dovede pracovat s neobvyklými formami zápisu. Je inovativní při hledání optimálních řešení při interpretaci skladeb, ve kterých autor ponechává prostor pro hudebníka (například při pouze rámcovém označení zvuků pouze podle materiálu a podobně).
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Některé skladby moderních autorů, vycházející například z matematických konstrukcí nebo jiných mimohudebních vlivů, svádějí někdy k mechanickému provedení. Takovýto přístup se vyučující snaží u studentů nahradit uvědomělým rozborem autorových východisek, pochopením postulátů a schopností jejich přiblížení posluchači.
Pokračuje zdokonalování v disciplínách, které jsou trénovány v podstatě průběžně během celého studia (práce s pamětí, nácvik polyrytmů a komplementárních rytmů - cítění a souhry). Neochabuje důraz na rytmickou a zvukovou preciznost, která je u bicích nástrojů předpokládána ještě ve větší míře než u jiných nástrojů.
Je rozvíjen cit pro zvuk.
Tematické okruhy:
Intelektuální přístup k interpretačnímu pojetí rytmických skladeb v hudbě 20. a 21. století.
Studium etnické hudby z hlediska rytmů a odlišností oproti evropskému přístupu ve vnímání času a jeho členění v hudbě (např. africké rytmy, gamelan). Indický rytmický systém „Konnakol“.
Praktická cvičení komplementárních rytmů, amadindy. Vyjádření rytmu tělem.
Hledání nových zvukových možností bicích nástrojů.
Práce s pamětí. Rozbor skladeb, rytmická paměť, flexibilita, zápis.
Stylovost zvuku. Výběr nástrojů, ladění blanozvučných bicích nástrojů.
Převážně kolektivní praktická cvičení jsou doplněna individuálními konzultacemi.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
LOCKETT, Pete. Indian Rhythms for Drumset . Hudson Music, 2008. ISBN 978-1423456780. (Book and CD)
https://www.amazon.com/Pete-Lockett/e/B00IEDL77U%3Fref=dbs_a_mng_rwt_scns_share
MAGADINI, Peter. Polyrhythms for the Drumset. Alfred Music, 1995. ISBN 978-0897248211. (Book and CD)
https://www.amazon.com/Polyrhythms-Drumset-Book-Peter-Magadini/dp/089724821X
VASILJEV, J. Imagination, Bewegung, Stimme
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky:
Okazaki, Miles– Mirror
Dave Holland Quintet – Points of view
McLaughlin, John: Shakti
YouTube:
Konnakol lessons by Selva Ganesh and John McLaughlin
https://www.youtube.com/watch?v=SthuU6hTKNQ
Konnakol lessons by B.C. Manjunath
https://www.youtube.com/watch?v=lRcne9GaKtY&t=1s
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou pro získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru (hodnotí vyučující).
Účast na přednáškách a cvičeních minimálně 60 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje