Jazzová teorie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174JTE1 | Z | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
David DORŮŽKA, Štěpánka HAVLÍČKOVÁ BALCAROVÁ, Jaromír HONZÁK, Tomáš Sýkora
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student pochopí a prakticky si procvičí základní pojmy, pojmenovávající dílčí aspekty jazzové harmonie, jazzového aranžování a jazzové kompozice.
Forma studia
přednáška/ cvičení
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity: Hra na nástroj 1, Ansámblová hra 1, Rytmický ansámbl 1, Improvizace jazzových nástrojů 1, Sluchový trénink 1
Obsah kurzu
Předmět Jazzová teorie 1 slouží k pochopení a praktickému procvičení základních pojmů, pojmenovávajících dílčí aspekty jazzové harmonie, jazzového aranžování a jazzové kompozice. Na problematiku probranou v prvním semestru navazují další dva roky studia Jazzové teorie. Student se tak během bakalářského studia seznámí s jazzovou harmonií, kompozicí a aranžováním do hloubky a v celé jejich šíři. Tento předmět bezprostředně souvisí s předmětem Improvizace jazzových nástrojů a pomocí analýz jazzových skladeb pomáhá pochopit základní stavební prvky jazzových kompozic. Předmět Jazzová teorie pomáhá studentům také porozumět jazzovým kompozicím i improvizacím, se kterými se setkávají v ostatních vyučovaných předmětech.
Student si po teoretickém úvodu do základů jazzového harmonie osvojuje její vývoj v první polovině 20. století. Též studuje základy aranžování pro kombo a malý jazzový ansámbl. Rovněž se zabývá studiem základů jazzové skladby a studiem standardů a jazzových skladeb 20. – 50. let.
Náplň předmětu začíná studiem raného blues a jeho vývoje. Dále navazuje analýza bluesové formy z 30. let a studium tvoření bluesového tématu pomoci tzv. riffů. Poté se studenti věnují pochopení aranžérských principů používaných v neworleanském jazzu. Jsou vysvětleny použité kompoziční techniky a s jejich pomocí poté studenti komponují své vlastní skladby ve stylech jednotlivých období.
Tematické okruhy:
1.PŘEHLED TONÁLNÍ JAZZOVÉ HARMONIE – vysvětlení základních harmonických principů v jazzové hudbě
2.STUDIUM A KOMPOZICE RANÉHO BLUES
3.STUDIUM A KOMPOZICE RIFFOVÉHO BLUES
4.ZPŮSOB ARANŽOVANÍ V NEWORLEANSKÉM JAZZU
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
ELLINGTON, Edward Kennedy. Music Is My Mistress. New York: Da Capo Press, 1976. ISBN 0306800330.
SCHULLER, Gunther. Early Jazz. New York: Oxford University Press, 1986. ISBN 9780195040432.
Doporučená literatura:
GERSHWIN, George. The Gershwin Songbook: 50 Treasured Songs. New York: Hal Leonard, 2015. ISBN 1495007324.
PORTER, Cole. The Platinum Collection: The Definitive Songbook. New York: Alfred Music, 2007. ISBN 057152799X.
BASIE, Count. The Atomic Mr. Basie: Splanky [zvukový záznam na CD]. New York: Roulette Jazz, 1958.
ELLINGTON, Duke. Far East Suite: Isfahan [zvukový záznam na CD]. New York: RCA, 1967.
ELLINGTON, Duke. And His Mother Called Him Bill: U.M.M.G. [zvukový záznam na CD]. New York: RCA 1968.
FITZGERLAD, Ella. George and Ira Gershwin Songbook: I Got Rhythm [zvukový záznam na CD]. New York: Verve Records, 1959.
JOHNSON, Robert. The Complete Recordings: Ramblin‘ on My Mind [zvukový záznam na CD]. New York: Columbia Records, 1990.
Hodnoticí metody a kritéria
aktivní účast na cvičeních
Další požadavky: docházka minimálně 70%
Poznámka
Nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (povinný předmět)