Hudební teorie - specializovaná problematika 9
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSP9 | Z | 6 | 1ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Absolvent zná základní pojmy, koncepty a metody, jak samostatně badatelsky pracovat. Dokáže vysvětlit přesahy svého oboru do jiných vědních disciplín: akustiky, hudební psychologie, estetiky. Orientuje se v základní literatuře a dokáže vyhledávat další relevantní textové zdroje. Má kompetenci samostatně badatelsky pracovat na speciálních problémech a uplatnit své znalosti a široký rozhled ve svém oboru.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Předmět navazuje na Hudební teorii specializovanou problematiku 8, přičemž se zaměřuje na studium jednotlivých parametrů hudby, jako jsou rytmická struktura, harmonie a ladění. Student se seznámí s relevantní literaturou a vypracuje vlastní studii na zvolené téma. Důraz bude kladen na vlastní badatelskou práci studenta pod vedením pedagoga. Součástí bude četba odborných textů, analýza vybraných hudebních děl a vlastní reflexe zvoleného problému formou písemné práce. Student se setká s interdisciplinárním přístupem a interpretací výsledků hudebně teoretického bádání v širším historickém a kulturologickém kontextu.
Tematické okruhy:
Rytmická struktura hudby
Harmonické systémy
Čisté, temperované a jiné ladění
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura
COOPER, Grosvenor – MEYER, Leonard B. The rhythmic structure of music. Chicago: University of Chicago, 1960.
FORTE, Allen. The structure of atonal music. New Haven: Yale University Press, 1973. ISBN 0-300-02120-8.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1965.
Doporučená literatura
LERDAHL, Fred – JACKENDOFF, Ray. A generative theory of tonal music. Reprinted. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2010]. ISBN 978-0-262-62107-6.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu a odevzdání písemné práce na vybrané téma.
Minimální účast studenta ve výuce - 90 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje