Hudební teorie - systematika 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSY1 | Z | 5 | 2PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student umí strukturovat oblast hudební vědy, orientuje se v jejích oborech a disciplínách a rozlišuje je během hudebně teoretické diskuse. Umí sumarizovat nástroje muzikologického bádání a dokáže navrhnout jejich výběr pro řešení konkrétního problému. Dokáže formulovat základní atributy tónových systémů. Rozlišuje problematiku akordiky a harmonie. Orientuje se v harmonické funkcionalitě a jejich podmínkách.
Forma studia
přednášky
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Předmět strukturuje celou oblast hudebně vědního výzkumu. Sumarizuje a popisuje hlavní nástroje a témata muzikologie, vymezuje disciplíny a definuje jejich základní zaměření. Přináší terminologickou základnu pro oblast hudební akustiky, tónových systémů, melodiky a harmonie.
Tematické okruhy:
●Úvod do studia hudební vědy, muzikologické disciplíny
●Pojmy teorie hudby, hudební teorie a hudební estetika.
●Pracovní metody hudební teorie
●Úvod do hudební akustiky, tónové systémy
●Pojmy tonalita, rozšířená atonalita, modalita, bitonalita, polytonalita
●Přehled tradičních hudebně teoretických disciplín a jejich vývoje ve 20. a 21. stol.
●Vymezení pojmu melodika, základní členění melodií
●Stavba melodie a její druhy
●Pojem akordu, akordika v hudbě 19., 20. a 21. stol.
●Problematika harmonické funkcionality v hudbě 19., 20. a 21. stol., akustické a psychologické předpoklady harmonického myšlení
●Harmonický pohyb, problematika závěrového harmonického sledu
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
FUKAČ, Jiří a Ivan POLEDŇÁK. Úvod do studia hudební vědy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 146 s. ISBN 80-706-7496-2.
JANEČEK, Karel. Melodika. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 202 s.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. 1. Praha: Československé akademie věd, 1965.
RISINGER, Karel. Česká hudební teorie 1945–1975. Živá hudba: Časopis pro studium hudby a tance. Praha: HAMU, 1983, s. 193-223. ISSN 0514-7735. (především Metodologický úvod)
RISINGER, Karel. Současná hranice tonality. Praha: Panton, 1974.
ŠPELDA, Antonín. Hudební akustika: pro posluchače filosofických a pedagogických fakult a Akademií múzických umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
Doporučená literatura:
BUZZI, Mario. Tónové systémy. 1. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-058-6.
Hudební věda: historie a teorie oboru, jeho světový a český vývoj. Díl 3, Disciplíny hudební vědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 653-1036 s.
RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: Panton, 1969. Edice hudební vědy.
SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. Praha: Akademie múzických umění, 2003. ISBN 80-7331-901-2.
TICHÝ, Vladimír, Jaromír HAVLÍK, Tomáš KREJČA a Petr ZVĚŘINA. (A)tonalita. V Praze: NAMU, 2015. ISBN 978-80-7331-374-6.
TICHÝ, Vladimír. Modalita. Živá hudba VIII. Praha: SPN, 1983, 117-192.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2.oprav. a rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-199-5.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.
Minimální požadovaná docházka 90 %.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje