Teorie skladby 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186TS3 Z 2 1PT + 1ST česky zimní

Garant předmětu

Jiří BEZDĚK, Iva OPLIŠTILOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiří BEZDĚK, Iva OPLIŠTILOVÁ, Miroslav PUDLÁK

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student zná hudebně teoretické aspekty oblasti akordiky a harmonie tradiční i moderní a aplikuje je do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Postihuje souhru tónů reálných a imaginárních, uvedené poznání využívá pak pro formulaci svých uměleckých i vědeckých názorů.

Forma studia

přednášky a semináře

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Přednáška a seminář jsou zaměřeny na základní otázky akordiky a harmonie z hlediska praktických i teoretických požadavků na znalosti studentů studijních oborů skladba, dirigování, hudební teorie a hudební režie. Cílem studia je poznat a aplikovat hudebně teoretické aspekty oblasti akordiky a harmonie do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Zvláštní pozornost je věnována vztahům tzv. paradigmatu a syntagmatu v oblasti harmonického myšlení.

Tematické okruhy:

1.Pojmy „akord“, „průběžná harmonie“, akordika v hudbě 19., 20. a 21. stol.

2.Konsonantní a disonantní složky, vyhodnocení zvukovosti moderního souzvuku

3.Názvosloví moderních souzvuků

4.Základní tóny klasických a moderních souzvuků

5.Problematika harmonické funkcionality v hudbě 19., 20. a 21. stol., akustické a psychologické předpoklady harmonického myšlení, tóny reálné a imaginární

6.Harmonický pohyb, problematika závěrového harmonického sledu

7.Princip čisté tóniky, princip citlivého tónu

8.Princip funkční

9.Harmonické pole

10.Praktické analýzy hudby 19., 20. a 21. století po stránce akordiky a harmonie

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. 1. Praha: Československé akademie věd, 1965.

MESSIAEN, Olivier. Technique de mon langage musical: texte avec exemples musicaux. Paris: Alphonse Leduc, 1966. ISBN 2-85689-033-4. (popř. další jazykové mutace)

RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Editio Supraphon, 1978.

Doporučená literatura:

LILL, Karel. Taxonomie kvalit akordů ze Základů moderní harmonie Karla Janečka (1965) a její interpretace podle americké teorie tónových tříd. Živá hudba. Praha: AMU, 2018, , 24-44. ISSN 0514-7735.

RISINGER, Karel. Současná hranice tonality. Praha: Panton, 1974.

TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2.oprav. a rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-199-5.

Hodnoticí metody a kritéria

Udělení zápočtu podmiňuje aktivní a kompetentní účast v diskusi o probrané látce na závěr semestru.

Minimální požadovaná docházka 90 %.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 2057
Učebna 2057 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
OPLIŠTILOVÁ I.
12:45–14:15
(přednášková par. 2)
Par.2 je určena pro studenty oboru Skladba
Út
místnost 2057
Učebna 2057 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
BEZDĚK J.
17:00–18:30
(přednášková par. 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 17:00–18:30 Jiří BEZDĚK Učebna 2057 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
Po 12:45–14:15 Iva OPLIŠTILOVÁ Učebna 2057 (HAMU)
Lichenštejnský palác
Par.2 je určena pro studenty oboru Skladba přednášková par. 2

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů