Teorie skladby 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186TS5 | Z | 2 | 1PT+1ST | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student rozumí probraným systémům a konceptům a umí je začlenit do vhodných pojmových struktur. Orientuje se v probraných systémech, rozumí jejich specifickým rysům, zná jejich výhody i nevýhody, a je tak připraven konstruovat i reflektovat vlastní kompoziční systémy.
Forma studia
přednáška, seminář
Předpoklady a další požadavky
Pravidelná účast ve výuce a aktivní podíl na diskusích. Prostudování zadané studijní literatury k závěrečnému testu.
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Předmět seznamuje studenty s vybranými okruhy hudební teorie. V rámci daných okruhů jsou probrány konkrétní systémy a koncepty předních teoretiků a skladatelů. Součástí studia je kritická četba původních textů a diskuse.
Tematické okruhy:
- ladění EDO versus JI
- odvozování systémů ladění a jejich zápis
- převádění vyjádření ve zlomcích na centy
- historická ladění
- notace mikrointervalové hudby
- typy využití mikrointervalů
- srovnávání konkrétních systémů (Partch, Johnston ad.)
- Gestaltové zákony (vizuální x audio)
- sluchové klamy a iluze
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
DEUTSCH, D. Grouping mechanisms in music. In D. Deutsch (Ed.). The psychology of music, 3rd Edition, 2013, 183-248, San Diego: Elsevier.
GANN, Kyle. Information on Alternate Tunings [online]. [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: https://www.kylegann.com/microtonality.html
PARTCH, Harry. Genesis of Music: An Account Of A Creative Work, Its Roots, And Its Fulfillments, Second Edition, Da Capo Press, Paperback, 544 pp., 1979. ISBN 0-306-80106-X. 2009: ISBN 9780786751006.
SABAT, Marc a Thomas NICHOLSON. Fundamental Principles of Just Intonation and Microtonal Composition [online]. [cit. 2020-12-01]. https://marsbat.space/pdfs/JI.pdf. Dostupné z: https://marsbat.space/pdfs/JI.pdf
Doporučená literatura:
HANNINEN, Dora. A theory of music analysis : on segmentation and associative organization. New York : University of Rochester Press , 2012.
SKINNER, Myles. Toward a Quarter-Tone Syntax: Selected Analyses of Works by Blackwood, Hába, Ives, and Wyschnegradsky [online]. Buffalo, 2009 [cit. 2020-12-01]. Dostupné z: https://www.tierceron.com/diss/index.php. Disertace. University at Buffalo.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě písemného testu. Minimální docházka není stanovena.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 12:00–13:30 | Iva OPLIŠTILOVÁ | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
Par.1 je určena pro studenty oboru Skladba | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Skladba-specializace filmová hudba (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)