Komorní hra 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
198KH5 | Z | 4 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student je schopen realizovat hudbu v rámci své disciplíny nebo žánru pro praktické účely v konkrétním prostředí.
- student rozvíjí umělecké koncepty a projekty a je schopen je profesionálně prezentovat posluchačům.
- student ovládá řadu komunikačních, prezentačních a organizačních dovedností spojených s veřejným vystoupením.
- student má schopnost naslouchat, spolupracovat, konstruktivně vyjadřovat názory a upřednostňuje společný zájem před prosazením vlastního názoru.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V rámci předmětu Komorní hra 5 studenti vytvářejí komorní seskupení různého složení nebo pokračují ve hře v souboru již dříve založeném, s preferencí klavírního tria, smyčcového kvarteta, dechového kvinteta či žesťového souboru, možné jsou však i další kombinace nástrojů.
Cílem předmětu je kvalitní nastudování komorní skladby s vysokou uměleckou úrovní a výrazovou vyzrálostí. Pozornost je soustředěna na rozvíjení společného hudebního, artikulačního a rytmického cítění, intonace, souhry, vzájemná komunikace, vyvážený zvuk souboru, vytváření společného hudebního pojetí skladby, obsáhnutí základního repertoáru.
Tematické okruhy:
Prostřednictvím nastudování vybraného repertoáru jsou upevňovány tyto dovednosti studentů:
- Jednotný umělecký projev při interpretaci díla
- Typy komunikace při hře v komorním souboru
- Strukturování zkoušek komorního souboru
- Principy veřejné prezentace uměleckého výkonu v pozici komorního hráče
- Efektivní strategie vedení zkoušek komorního souboru
- Kritická sluchová analýza dosažitelných nahrávek studované skladby v podání jiných interpretů.
Doporučená nebo povinná literatura
Studenti jsou seznámeni s komorními díly vídeňských klasiků (Haydn, Mozart, Beethoven), českých autorů (Smetana, Dvořák, Janáček, Martinů), autorů světového významu (Zemlinský, Bartók, Stravinskij, Hindemith aj.), výrazných představitelů hudebního baroka (Bach, Händel, Telemann) a se soudobou tvorbou vždy v závislosti na individuálním složení ansámblu a na dostupnosti úprav skladeb těchto autorů např. pro žesťové soubory, s požadovaným repertoárem pro různé interpretační soutěže v komorní hře na národní i mezinárodní úrovni. Při volbě repertoáru se předpokládá individuální kreativní iniciativa studenta.
Vzhledem k různorodosti sestavených komorních souborů jsou možnosti výběru skladeb k nastudování značné. Proto následující výčet je pouze příklad možností literatury pro hlavní typy komorních souborů:
Klavírní trio: BEETHOVEN, Ludwig van. Klavírní trio op. 70, č. 2
Smyčcové kvarteto: BEETHOVEN, Ludwig van. Smyčcový kvartet op. 95
Dechové kvinteto: NIELSEN, Carl August. Dechový kvintet op. 43
Pro žestě: HIDAS, Frigyes. Sessteto per ottoni
Doporučená literatura:
KRATOCHVÍL, Jiří. Dějiny a literatura dechových nástrojů. 2. přeprac. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. 193 s. ISBN 80-85883-74-0.
KERMAN, Joseph. The Beethoven quartets. W. W. Norton, 1979.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě aktivní účasti na odborných cvičeních, nastudování a prezentování komorní skladby (duo s jiným nástrojem než je klavír nebo více interpretů) a účasti na zjišťovací zkoušce.
Docházka - minimálně 80 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje