Komorní hra – jiné obsazení 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
198KHJO3 | Z | 14 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má vynikající znalosti a dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru komorní hudby, precizně rozlišuje jednotlivé hudební styly, intenzivně buduje repertoár zvoleného komorního souboru.
Osvojil si efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek komorního souboru.
Využívá svou představivost, intuici a emocionální porozumění, přemýšlí a pracuje tvořivě, flexibilně a adaptivně.
Rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.
Má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru pro zvolený komorní soubor a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Ovládá na vysoké úrovni vhodné prezentační a komunikační dovednosti ve všech aspektech své praxe a činnosti.
Zapojuje se a sdílí informace s odbornými i laickými hudebníky a publikem v širokém společenském spektru, má povědomí o individuálních a skupinových reakcích na tyto informace a je schopen reagovat přiměřeně.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V rámci předmětu Komorní hra – jiné obsazení 3 student pokračuje v působení ve zvoleném souboru jiného složení než Klavírní trio, Smyčcové kvarteto nebo Dechové kvinteto.
Cílem předmětu je rozvíjení dovedností z předchozích stupňů nástrojového studia, zaměření na souhru, homogenitu souboru, stylovou čistotu interpretace a teoretické i praktické rozšíření repertoáru. Pozornost je soustředěna na vypracování společného hudebního, artikulačního a rytmického cítění, intonaci, souhru, vzájemnou komunikaci, vyvážený zvuk souboru, vytváření společného hudebního pojetí určeného repertoáru.
Předmět přispívá k dokonalému zvládnutí principů komorní hry, postavených na výrazných tradicích české komorní hudby. Cílem je vysoká profesionalita a interpretační mistrovství hráčů jednotlivých nástrojů, dokonalé zvládnutí technické i umělecké problematiky studovaných děl. Dalším podstatným bodem výuky je soustavný rozvoj uměleckého partnerství jednotlivých členů ansámblu se zaměřením na spolehlivou a tvůrčí spolupráci v hledání jednotného interpretačního přístupu.
Během studia předmětu se studenti seznámí se stěžejními komorními díly českých i světových autorů, z nichž v každém semestru budou nejméně dvě nastudována ke koncertnímu provedení.
Tematické okruhy:
- Jednotný umělecký projev při interpretaci díla
- Typy komunikace při hře v komorním souboru
- Strukturování zkoušek komorního souboru
- Principy veřejné prezentace uměleckého výkonu v pozici komorního hráče
- Efektivní strategie vedení zkoušek komorního souboru
- Kritická sluchová analýza dosažitelných nahrávek studované skladby v podání jiných interpretů
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura: (příklad pro trio klarinet, violoncello a klavír)
D´INDY, Vincent. Trio op. 29
Doporučená literatura:
-partitury a nahrávky
Při volbě repertoáru se předpokládá individuální kreativní iniciativa studenta. Často je rozšířen o požadovaný repertoár pro různé interpretační soutěže v komorní hře na národní i mezinárodní úrovni.
Příklad repertoáru:
BRAHMS, Johannes. Trio a-moll, op. 114
GLINKA, Michail. Trio Pathétique
MUCZYŃSKI, Robert. Fantasy Trio, op .26, ISBN 9781598065190
ŠKROUP, František. Trio Es-dur, op. 27
ZEMLINSKY, Alexander von. Trio d-moll, op. 3
Hodnoticí metody a kritéria
Atestace je udělena na základě aktivní účasti na odborných cvičeních, nastudování komorní skladby (skladeb) v trvání minimálně 60 minut a jejím provedení na zjišťovací zkoušce nebo koncertu. Docházka min. 90 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje