Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201VTZ1 | Z | 2 | 3T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Cílem předmětu je nejen obohacovat znalosti studentů a zprostředkovat jim určitý odraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.
Forma studia
Semináře, projekce, přednášky.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.
Obsah kurzu
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Letní semestr (3. r. H +1.mgr.r. R a D).
„Aplikovat kritické myšlení na fenomény moderního divadla“
První blok „Vznik a vývoj moderní evropské režie, dramaturgie a hereckého umění“
- Richard Wagner: první kroky k iluzivnímu realismu.
- Meiningenští: proč bylo herectví slabým článkem jejich tvorby?
- André Antoine: role jevištních adaptací románů pro vznik moderní režie.
- K. S. Stanislavskij x V. E. Mejerchold: neviditelná režie x divadelní divadlo.
- Západoevropská avantgarda a její odkaz: od Appiy a Craiga ke Kantorovi.
- Brechtův odkaz od 50. let po současnost: mezi formálním kánonem (Benno Besson: Kavkazský křídový kruh), společenskou kritikou (Peter Stein: Matka) a komentářem (Heiner Müller: Zadržitelný vzestup Artura Uie).
Druhý blok „Fenomény evropského divadla od 2. pol. 20. století“
- Činohra a hudba: hudební divadlo Christopha Marthalera a Mauricia Kagela.
- Činohra a tanec: od Kurta Joosse k Pině Bausch a Maguy Marin.
- Činohra a výtvarné umění: Klaus Michael Grüber a Eduardo Arroyo, Josef Nadj a Miguel Barcelo.
- Činohra a film: od Erwina Piscatora ke Katie Mitchell.
- Postdramatické jeviště: sborové divadlo Einara Schleefa.
- „Návrat“ realismu? Divadlo Thomase Ostermeiera.
Doporučená nebo povinná literatura
ARISTOTELES, Poetika, všechna vydání, např. Praha 1993.
ARTUAD, Antonín: Divadlo a jeho dvojenec, Praha 1994.
BROOK, Peter: Prázdný prostor, Praha 1988.
DIDEROT, Denis: „Rozmluvy o Nemanželském synovi“, in (týž) Diderot o divadle, Praha 1950.
GOFFMANN, Erving: Všichni hrajeme divadlo, Praha 1999.
GORIAUX PELECHOVÁ, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera, Praha 2014.
HONZL, Jindřich: K novému významu umění, Praha 1956.
OSTERMEIER, Thomas, BOENISCH, Peter M.: The Theatre of Thomas Ostermeier, London and New York, 2016.
SCHECHNER, Richard: „6 Axioms for Environmental Theatre“, TDR/The Drama Review 12/3, 1968.
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování v době všeobecné scénovanosti, Praha 2012.
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování a umění, Praha 2020.
Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. A uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 10:45–13:00 | Jitka GORIAUX | Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - film a televize (M.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - Filmová scénografie (M.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (povinný předmět)
- Scénografie (M.A.) (povinný předmět)