Tělo v pohybu 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ETV4 | Z | 2 | 2T | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cíl vymezuje již podtitul předmětu: Tělo jako partner, tedy tělo jako nositel emocí, pocitů a životních zkušeností a jejich využití k autentické pohybové výpovědi. Pedagogická příprava: příprava hodiny, tématu, struktury a vedení skupiny.
Forma studia
Kontaktní výuka, individuální a skupinová práce, diskuze, reflexe v hodinách. Pedagogická příprava: každý student si vyzkouší praktickou výuku – sestaví hodinu podle svého zájmu a zaměření na základě práce s materiálem v předešlých hodinách v ZS.
Předpoklady a další požadavky
- Úspěšně absolvované Tělo v pohybu 1., 2. a zejména 3.
- Kreativní předpoklady.
- Aktivní přístup.
- Individuální příprava.
- 70% účast na seminářích.
Obsah kurzu
- Využití získaných dovedností a znalostí k práci na pohybovém materiálu, prostorové struktuře a následném přenosu spontánní kompozice do roviny vědomé. Příprava na pedagogickou praxi – tvorba hodiny.
- Fascinace pohybem vlastního těla, pohybem partnera, pohybem prostoru, pohybem v prostoru. Nacházení vědomého pohybu. Práce s časem a gravitací.
- Práce s vnějším prostorem; budování citlivosti k prostoru, k partnerovi, k prostředí. Budování příběhu, vztahu, emoce.
- Naslouchání příběhům vepsaným ve vlastním těle, v prostoru a čase.
- Příprava pedagogického záměru a jeho realizace.
Doporučená nebo povinná literatura
Barba, E., Savarese, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.
Boorman, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.
Boorman, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.
Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.
Brook, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.
Brook, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.
Buckwalter, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.
Burt, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.
Chekhov, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.
Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.
Cohen, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.
Cooper, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.
Feldenkrais, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.
Forsythe, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.
Franclin, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.
Hartley, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.
Hodge, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.
Innes, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.
Mitter, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.
Newlove, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.
Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.
Lecoq, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.
Long, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.
Long, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.
Paxton, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.
Reeve, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.
Reeves, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
Roose-Evans, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.
Stanislavsky, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.
Steinman, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.
Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.
The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.
Zarrilli, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
Praktická účast na seminářích a dílnách (70% docházka), průběžné písemné reflexe, písemně vypracovaná struktura vlastní hodiny a po její realizaci = vypracování seminární práce s reflexí pedagogické praxe v rámci jedné hodiny v průběhu semestru, použití odborné literatury.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 09:15–10:45 | Michaela RAISOVÁ | Malý sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |