Výchova k vědomému pohybu 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202EVD1 Z 2 2T anglicky zimní

Garant předmětu

Michaela RAISOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Michaela RAISOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

  1. Bystření tělového cítění, vnímání vnitřního prostoru těla a jeho pohybu a působení v prostoru.
  2. Uvědomění si těla, jeho hranic a pohybu „tady a teď“ v prostoru jeviště – konkrétní úkoly, cvičení.
  3. Fyzické vnímání rozdílů v uvolnění, povolení, aktivaci a přepětí. Hra s rytmem a pohybovými skladbami – improvizace, krátké etudy.
  4. Témata improvizací, z nichž studenti tvoří krátké etudy: ztělesnění zvířete, přechod mezi prostory.

Forma studia

Diskuze a reflexe v hodině.

Zpětná vazba na jednotlivá pohybová zadání: Jak se vidím / Jak působím na diváky.

Předpoklady a další požadavky

  1. Předpoklad koordinovaného pohybu, rytmické cítění, schopnost sebereflexe.
  2. Předpoklad pohybové představivosti.
  3. Múzičnost.

Obsah kurzu

Výchova k pohybu je nezbytná k uvědomění si vlastního těla a pohybu a k jeho následnému přenášení do procesu vlastní tvorby a bytí na jevišti. Od základního uvědomění si svého těla v prostoru, k prostoru vnějšímu a práci s partnerem.

  1. Klid – vnímání času a prostoru.
  2. Dech a jeho propojení s pohybem.
  3. Uvolnění, povolení, aktivace a přepětí.
  4. Dynamika pohybu, škála, vnímání struktury.
  5. Kultivace plasticity pohybu a práce s představou.
  6. Rytmus.

Doporučená nebo povinná literatura

Barba, E., Savarese, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.

Boorman, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.

Boorman, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.

Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.

Brook, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.

Brook, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.

Buckwalter, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.

Burt, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.

Calais-Germain, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 2013.

Chekhov, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.

Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.

Cohen, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.

Cooper, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.

Feldenkrais, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.

Forsythe, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.

Franclin, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.

Hartley, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.

Hodge, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.

Innes, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.

Mitter, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.

Newlove, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.

Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.

Lecoq, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.

Long, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.

Long, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.

Paxton, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.

Reeve, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.

Reeves, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Roose-Evans, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.

Stanislavsky, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.

Steinman, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.

Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.

The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.

Zarrilli, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

  1. Prezence v hodinách. Alespoň 70% docházka.
  2. Zaujetí a osobní invence.
  3. Tvorba jedné či více autorských etud, nebo improvizace – sólo, nebo ve skupině.
  4. Písemné reflexe.
  5. Účasti na klauzurách na konci semestru.

Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost S221
Velký sál

(Karlova 26, Praha 1)
RAISOVÁ M.
09:15–10:45
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 09:15–10:45 Michaela RAISOVÁ Velký sál
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2021/2022:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů