Individuální hlasová výchova 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ILM3 | Z | 2 | 1T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu),
- prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,
- pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz individuality,
- v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Forma studia
- Sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza písemných reflexí posluchačů, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích,
- výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ - např. tělový hmat - v technických hlasových cvičeních; jde tedy o vědomou práci s hlasem a nikoli o hlasovou nápodobu pedagoga; za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických,
- hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady.
Obsah kurzu
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy - kvalitní seberealizace - ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.
Doporučená nebo povinná literatura
BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění: Svazek 1, Část teoretická. Praha: Supraphon, 1976.
BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění: Svazek 2, Část praktická. Praha: Supraphon, 1976.
ČUNDERLE, Michal (ed.). Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas.1.vyd. Praha: AMU, 2006.
HANČIL, Jan. Hlas individuality. In. Svět a divadlo 1993, č. 1, str.98-99.
LEWIS, Dennis. Tao dechu: Fyziologie, psychologie a spiritualita přirozeného dýchání. Přeložil Jan Brázda. Praha: Pragma, 2000.
MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, Franziska. Vědomé zpívání: Základy studia zpěvu. Přeložila Eva Zikmundová. 1.vyd. Praha: SNP, 1989.
VÁLKOVÁ, Libuše. Hlasová výchova herců a její řešení. In. Svět a divadlo 1993, č. 1, str.99-109.
VÁLKOVÁ, Libuše. K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, 1. vyd. Praha: AMU, 1999, str.135-142.
VÁLKOVÁ, Libuše / VYSKOČILOVÁ, Eva. Hlas individuality – Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 1.vyd.Praha: AMU, 2005.
HEIRICH, Jane Ruby. Voice and the Alexander Technique: Active explorations for speaking and singing. 2.edition. Printed by Autumn Press, Berkeley, California, 2011.
WEISS, Maria. The Alexander Technique and the Art of Teaching Voice: Singing and speaking with an energetic, free and beautiful voice. Publisher: VDM Verlag Dr. Müller Aktiengesellschaft and Co.KG, 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (volitelný předmět)