Interpretační seminář 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ISB4 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Martin PŠENIČKA, Libor VODIČKA
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Naučit studenty pozornému čtení, učinit čtení životní potřebou, tj. prokázat jeho smysluplnost. A vzhledem k zaměření studia vychovat ke čtení dramatické literatury. Dramatický text není součtem všech replik a scénických poznámek. Číst jej znamená dešifrovat jeho strukturu. Interpretační seminář učí tomuto specifickému způsobu čtení. Zároveň přitom ukazuje, jak se struktura dramatického (dnes čím dál častěji spíše postdramatického) textu v dějinách divadla proměňovala.
Forma studia
V prvním ročníku dvouletého semináře je předmětem dramatická, literární a pedagogická tvorba Ivana Vyskočila a blízký i širší kontext, v němž se tato tvorba ocitá: a) divadla malých forem, b) divadla druhé divadelní reformy.
V druhém ročníku tento kontext rozšiřujeme o okruh divadla a literatury absurdity a modelové drama a tematicky sondujeme zdroje těchto okruhů v dějinách evropského dramatu a divadla (od antiky přes Shakespeara po současnost).
Základem je: 1) vlastní četba dramatických textů, 2) sledování záznamů divadelních inscenací, TV, filmových či rozhlasových adaptací, 3) četba příslušného teoretického aparátu.
Předpoklady a další požadavky
Přednášky z dějin divadla.
Obsah kurzu
Studenti přicházejí na seminář připraveni četbou určeného textu, který je pak na základě jejich prvních postřehů společně čten a interpretován znovu, alespoň ve svých klíčových scénách.
Doporučená nebo povinná literatura
BEJBLÍK, Alois: Shakespearův svět. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1979.
BRECHT, Bertolt: Myšlenky. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1967.
ECO, Umberto: Meze interpretace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004.
DÜRRENMATT, Friedrich: Problémy divadla. 1. vyd. Bratislava: SVKL, 1965.
HYVNAR, Jan: Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996.
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. 2. vyd. Praha: KANT, 2011.
KERR, Walter: Jak nepsat hru. 1. vyd. Praha: Orbis, 1962.
KOTT, Jan: Shakespearovské črty. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1964.
LEHMAN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
RUT, Přemysl: Příběh a Shakespeare. 1. vyd. Praha: AMU, 2005.
STYAN, John Louis: Černá komedie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1967.
STYAN, John Louis: Prvky dramatu. 1. vyd. Praha: Orbis, 1964.
Vlastní dramatické texty.
Ostatní materiály vzejdou vždy přímo z konkrétních seminářů.
Hodnoticí metody a kritéria
V polovině školního roku zápočet, na závěr zkouška. V hodnocení se kromě účasti a projevu studenta během celého semináře přihlíží ke schopnosti formulovat zvolené téma při závěrečném kolokviu.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:00–13:30 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)